23 marca w arsenale Gölcük Donanma Tersanesi w Gölcük zwodowano okręt podwodny TCG Pîrî Reis (S 330), prototypową jednostkę typu 214TN zbudowaną dla Marynarki Wojennej Republiki Turcji – Türk Deniz Kuvvetleri.
Wydarzenie miało charakter techniczny. Okręt przesunięto ze stanowiska lądowego na dok pływający i z jego użyciem zwodowano. Właściwa uroczystość odbyła się 22 grudnia 2019 r., kiedy to przy udziale prezydenta Turcji Recepa Tayyip Erdoğana, jednostkę wytoczono po raz pierwszy z hali produkcyjnej. Wodowanie jest kolejnym krokiem milowym tego programu, dzięki któremu można rozpocząć próby stoczniowe na uwięzi, w tym mechanizmów wymagających wody zaburtowej do chłodzenia, czy systemu balastowego. Planuje się, że Pîrî Reis zostanie przekazany w 2022 r. Kolejny w serii – Hîzîr Reis ma być wytoczony z hali do końca tego roku. To duże przyspieszenie programu, który zaliczył znaczne opóźnienie.
https://www.youtube.com/watch?v=xkF2svB4kKc&t=54s
Seria sześciu okrętów bazuje na niemieckim typie 214 wyposażonym w system AIP (Air Independent Propulsion) z ogniwami paliwowymi z membraną polimerową do wymiany protonów PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell). Jest określana jako 214TN, zaś lokalnie jako typ Reis, pol. admirał, od nazwisk XVIII-wiecznych dowódców z epoki Imperium Otomańskiego.
Projekt zakupu nowych okrętów podwodnych został zapoczątkowany decyzją Komitetu Wykonawczego Przemysłu Obronnego w czerwcu 2005 roku. Umowę pomiędzy konsorcjum przemysłowym utworzonym przez kilońską stocznię Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH i brytyjską spółkę Marine Force International LLP (od 2012 r. należy do thyssenkrupp Marine Systems) a Podsekretariatem Przemysłu Obronnego zawarto 2 lipca 2009 r. Wielkość kontraktu szacowana była wówczas na 2,2 mld EUR. Towarzyszyły mu umowy offsetowe o wartości ok. 80%. HDW dostarcza pakiety materiałowe do produkcji okrętów. Jest w nią zaangażowany szereg firm tureckich sektora obronnego, w tym: ASELSAN, HAVELSAN, MilSOFT, Defense Technologies Engineering and Trade Inc, Koç Information and Defense, TÜBİTAK Defense Industries Research and Development Institute i Meteksan Savunma. Ma to wpływ na zastosowanie licznych komponentów wyposażenia, w tym elektroniki „bojowej”, produkcji lokalnej.
Program jest opóźniony z przyczyn technicznych (konieczna była modernizacja arsenału Gölcük Donanma Tersanesi) i finansowych. Stępkę prototypu położono dopiero 28 września 2015 r. Trwa zaawansowana budowa kolejnej trójki: Hîzîr Reis, Murat Reis i Aydîn Reis. 19 grudnia 2019 r., w dniu roll-outu prototypu rozpoczęto też cięcie blach piątego Seydi Ali Reis.
Program ma być zakończony do 2027 r. Doświadczenia zebrane na jego kanwie mają posłużyć w fazie rozwojowej MİLDEN (Mili Denizaltı), czyli projektu „narodowego okrętu podwodnego”. Jest on obecnie w fazie projektowania, a jego budowa powinna rozpocząć się na początku lat 30.
Jednostki typu 214TN mają wyporność podwodną 2013 ton, długość 67,3 m (więcej niż inne odmiany typu 214), średnicę kadłuba mocnego 6,3 m i wysokość boczną (bez urządzeń podnośnych) 13,1 m. Prędkość na powierzchni wyniesie 10, zaś pod wodą ponad 20 węzłów. Załogę tworzy 27 osób. Uzbrojenie będzie wystrzeliwane z ośmiu wyrzutni kal. 533,4 mm. Początkowo stanowić je będą torpedy ciężkie Raytheon Technologies Mk 48 Mod 6AT i Atlas Elektronik DM2A4 SeaHake oraz pociski przeciwokrętowe Boeing UGM-84 Harpoon. W przyszłości zastąpią je tureckie torpedy Akya. Ich producentem jest Roketsan, a dostawcą hydrolokacyjnego systemu samonaprowadzania Meteksan Savunma. Pocisk jest już w fazie testów. Niedawno, 20 stycznia, dokonano próbnego odpalenia z okrętu podwodnego TCG Gür (typu 209/1400), wykorzystując naprowadzanie przewodowe na makietę celu nawodnego. Ponadto Roketsan ma opracować wersję do okrętów podwodnych swojego nowego pocisku przeciwokrętowego Atmaca (pol. jastrząb).
Niezwykłe postępy Turków w dziedzinie produkcji nowoczesnych okrętów podwodnych, czy okrętów bojowych w ogóle, są podobne do dokonanych przez Republikę Korei. To doskonałe przykłady sprawnego wykorzystanie transferu technologii do własnych zakładów przemysłu okrętowego i towarzyszących mu dziedzin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu