14 sierpnia media tureckie poinformowały, że władze tego kraju prowadzą rozmowy z odpowiednikami w Hiszpanii w sprawie potencjalnej wymiany sprzętu lotniczego, który objąłby średnie samoloty transportowe Airbus A400M Atlas oraz odrzutowe samoloty szkolno-treningowe TAI Hürjet.
Potencjalna transakcja może objąć 30 samolotów. Hiszpanie są zainteresowani przejęciem 24 egzemplarzy TAI Hürjet, które pozwoliłyby na gruntowną modernizację narodowych zdolności szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych, obecnie opartych na turbośmigłowych Pilatus PC-21 oraz stopniowo wycofywanych Airbus C.101. Wcześniej rząd w Madrycie rozpatrywał propozycję Republiki Korei w sprawie możliwości przejęcia KAI T-50 Golden Eagle. Opracowywany przez TAI odrzutowy samolot Hürjet ma zastąpić (w strukturach tureckiego lotnictwa) obecnie eksploatowane Northrop T-38 Talon oraz Northrop F-5.
Z kolei Turcja jest zainteresowana przejęciem od Hiszpanii sześciu średnich samolotów transportowych Airbus A400M Atlas. Powyższy krok wpisuje się w projekt rozbudowy lotnictwa transportowego, który ma objąć powiększenie liczby A400M Atlas (obecnie dziesięć) oraz dokupienie dwunastu eks-brytyjskich Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules. Hiszpania, od dłuższego czasu, szuka możliwości sprzedaży trzynastu zamówionych A400M Atlas (w strukturach Sił Powietrznych ma pozostać czternaście).
Turecki koncern TAI prowadzi intensywne działania marketingowe związane z eksportem samolotów Hürjet. Dotychczas zbudowano i oblatano przynajmniej jeden prototyp, który przede wszystkim jest wykorzystywany do prób na terytorium kraju.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu