6 listopada media japońskie poinformowały, że trzy podmioty odpowiedziały na zapytanie informacyjne w sprawie udziału w programie budowy i rozwoju wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji F-X, który będzie prowadzony przez Mitsubishi Heavy Industries.
Agencja zamówień wojskowych ATLA poinformowała, że zaproszenie zostało wystosowane 16 września bieżącego roku i skierowane do siedmiu podmiotów globalnych. Ostatecznie spośród nich odpowiedziało trzech: koncern BAE Systems, Boeing oraz konsorcjum składające się z Lockheed Martin oraz Northrop Grumman. Spośród nich ma zostać wybrany kandydat do końca roku - decydujący głos będzie miało Ministerstwo Obrony Japonii.
W przypadku BAE Systems, najprawdopodobniej, będzie to możliwość połączenia sił w programie budowy samolotu bojowego nowej generacji Tempest. Obecnie jest on realizowany w ramach programu brytyjskiego następcy samolotu Typhoon, a do współpracy zaproszono Włochy oraz Szwecję. Boeing może pochwalić się długoletnią kooperacją przemysłową z firmami japońskimi. Obecnie amerykańska firma jest kluczowym partnerem w projekcie modernizacji części samolotów bojowych F-15J Eagle (które zgodnie z deklaracjami mają uzyskać większość możliwości fabrycznie nowych F-15EX Advanced Eagle). Dodatkowo Boeing może wykorzystać kompetencje uzyskane z programu rozwoju F/A-18 Super Hornet Block III. Także Lockheed Martin może pochwalić się wieloletnią współpracą z przemysłem japońskim, czego owocem jest choćby Mitsubishi F-2, a także licencyjny montaż F-35A Lightning II.
Nowa konstrukcja, F-X, ma właśnie zastąpić samoloty Mitsubishi F-2, zostanie zbudowana przez koncern Mitsubishi Heavy Industries. Kontrakt w tej sprawie został podpisany 30 października 2020 roku. Pierwsze F-X mają trafić do linii około 2030 roku. Dołączą do rosnącej liczby samolotów bojowych nowego pokolenia projektowanych i budowanych w Azji dalekowschodniej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu