30 czerwca koncern Saab poinformował o podpisaniu kontraktu ze szwedzkim urzędem zamówień wojskowych FMV w sprawie dostawy dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye.
Powyższy kontrakt ma wartość 7,3 mld SEK i ma zostać zrealizowany do 2027 roku. Poza parą samolotów umowa obejmuje opcję rozszerzającą zamówienie o dwa kolejne egzemplarze. Dodatkowo Saab będzie odpowiadać za szkolenie oraz wsparcie logistyczne szwedzkiego personelu wojskowego.
Podpisanie kontraktu na samoloty GlobalEye było spodziewane od dłuższego czasu. Rząd w Sztokholmie zatwierdził wniosek w tej sprawie w październiku ubiegłego roku, co otworzyło formalną drogę do rozpoczęcia szczegółowych negocjacji. Nowe maszyny zastąpią parę obecnie eksploatowanych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340 wyposażonych w radary Erieye, które zostały dostarczone w II połowie lat 90. XX wieku. Nie można wykluczyć, że w najbliższych latach Szwedzi zdecydują się na uruchomienie opcji kontraktowej, która pozwoli na zastąpienie także dwóch samolotów rozpoznawczych Gulfstream IV (od końca marca regularnie wykonujące loty operacyjne w polskiej przestrzeni powietrznej).
System Saab Globaleye został zintegrowany z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Bombardier Global 6000. Obok stacji radiolokacyjnej przeznaczonej do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających. Obecnie jedynym użytkownikiem są Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
I takie by się nam przydaly