19 września rząd Szwajcarii poinformował o podpisaniu międzyrządowej umowy LoA w sprawie zakupu na potrzeby lotnictwa wojskowego wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Tym samym kończy się wieloletnia saga związana z zamówieniem nowych maszyn tej klasy w szwajcarskim lotnictwie wojskowym.
Zawarcie umowy to wynik wcześniejszej decyzji szwajcarskiego parlamentu, który zgodził się na zakup 15 września. Zgodnie z komunikatem rządowym, dostawy F-35A Lightning II są zaplanowane na lata 2027-2030 – taki kalendarz pozwoli na stopniowe zastępowanie obecnie używanych samolotów bojowych Northrop F-5E/F Tiger II oraz Boeing F/A-18C/D Hornet. Ogółem umowa dotycząca 36 egzemplarzy F-35A Lightning II wraz z niezbędnym osprzętem naziemnym, uzbrojeniem, pakietami szkolno-logistycznymi ma wartość 6,035 mld CHF. LoA oczekiwał na zatwierdzenie od października ubiegłego roku, kiedy został przesłany Szwajcarii przez rząd amerykański. Strona szwajcarska chciała się spieszyć, gdyż ważność oferty upływała w marcu 2023 roku.
Podpisanie umowy oznacza, że społeczna inicjatywa dotycząca przeprowadzenia, kolejnego, referendum w sprawie zakupu nowych samolotów bojowych zakończy się całkowitym fiaskiem. Przeciwnicy zakupu F-35A Lightning II zebrali wymaganą liczbę podpisów pod wnioskiem dotyczącym referendum, jednak czynniki proceduralne wskazywały, że zostałby rozpatrzony po marcu 2023 roku. Dodatkowo rząd szwajcarski podpierał się wcześniejszym referendum, w którym społeczeństwo Szwajcarii opowiedziało się za zakupem samolotów bojowych wybranych w postępowaniu przetargowym.
Zakup F-35A Lightning II przez Szwajcarię to kolejny sukces programu na kontynencie europejskim. Obecnie samoloty tej rodziny są już eksploatowane przez Wielką Brytanię, Włochy, Niderlandy, Norwegię oraz Danię. Dodatkowy umowy zawarły Belgia, Polska, Finlandia i Szwajcaria. W kolejnych latach do powyższej listy dołączą także Republika Federalna Niemiec, Grecja oraz Republika Czeska. Najprawdopodobniej kolejnym na liście będzie Hiszpania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Peter
Two Typhoons or F-15EXs carry more AMRAAMs, Mavericks than two FA-50s will ever do.
So do not buy FA-50s.
It is not an aircraft for Poland. Not so many parts of that aircraft are produced by a NATO member.
Instead of to buy up to 36 FA-50PLs they could buy at least 24 KF-21PLs, 24 Typhoons or 24 F-15EXs.
Typhoons and F-15EXs have a great fear factor towards Russia, while
that will be able to laught when they see a FA-50.
Poland could buy Typhoons from BAe instead from Leonardo.
Typhoons or F-15EXs could be a great honour to Polands braved pilots during the second world war.
Then they need special aircrafts like SIGINTs, AWACs etc.