6 października w stoczni Fincantieri w Muggiano koło La Spezii odbyła się ceremonia wodowania wielozadaniowego morskiego okrętu patrolowego Ruggiero di Lauria przeznaczonego dla Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej.
Ruggiero di Lauria (P 435) to szósty, przedostatni wielozadaniowy morski okręt patrolowy PPA (Pattugliatore Polivalente d'Altura). Zaledwie tydzień temu Fincantieri przekazała odbiorcy trzecią jednostkę – Raimondo Montecuccoli (P 432).
PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura, czyli wielozadaniowy patrolowiec morski) to okręt o konstrukcji modułowej i skalowalnych systemie walki, budowany seryjnie dla Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej przez spółkę stoczniową Fincantieri pod egidą OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement, Międzynarodowa Organizacja Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia). PPA są produkowane w trzech odmianach: Light (dwie jednostki), Light+ (trzy) i Full (dwie). W lutym tego roku zwodowano pierwszego PPA w wersji „pełnej”, odpowiadającej fregacie wielozadaniowej, Giovanni delle Bande Nere (P 434). Prototypowy Paolo Thaon di Revel (P 430) zszedł na wodę 15 czerwca 2019 i został przekazany Marina Militare 18 marca 2022 roku.
Jednostki mają 133 m długości, prędkość ponad 31 węzłów w zależności od konfiguracji i 145 członków załogi (do 181 miejsc na pokładach). W konstrukcji PPA uwzględniono dwie duże powierzchnie modułowe przeznaczone do przewozu ładunków i systemów – otwartą, pomiędzy odseparowanymi nadbudówkami, będącymi cechą rozpoznawczą PPA, drugą zaś krytą, na rufie pod lądowiskiem. Przestrzeń uzyskaną na śródokręciu wykorzystano do instalacji dużego, teleskopowego żurawia do za- i wyładunku składowanych tam do ośmiu kontenerów lub innych ładunków standaryzowanych, albo łodzi abordażowych i roboczych, a nawet barek desantowych. Rufowy pokład misyjny ma jeszcze większe możliwości adaptacji, w tym przyjęcia szpitala polowego, „spakowanego” do pięciu kontenerów, co ma znaczenie w przypadku użycia PPA do patrolowania Morza Śródziemnego, gdzie podejmowanie migrantów z wody jest codziennością. Dostęp do tej przestrzeni zapewniają rampy w pawęży i w obu burtach, jak również otwory w lądowisku, przez które można wstawić tam kontenery. Ponadto sporą część dużej nadbudówki rufowej zajmie hangar dla śmigłowca.
PPA wyposażono w awangardowe rozwiązania w zakresie zarządzania platformą i zintegrowanego mostka nawigacyjnego opracowanego przez Leonardo. Okręty te będą też jednymi z pierwszych uzbrojonych w najnowszą wersję pocisku przeciwokrętowego MBDA Teseo Mk2/E. PPA otrzymują system radiolokacyjny Leonardo Kronos wykorzystujący osiem anten ścianowych ze skanowaniem elektronicznym AESA. Jego pasywnym uzupełnieniem będzie optoelektroniczny system klasy IRST. Całość systemu walki „spina” system zarządzania walką Leonardo ATHENA Mk 2 (Architecture & Technologies Handling Electronic Naval Applications).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu