Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ruszyła budowa kolejnej pary rosyjskich „szpiegów”

Położenie stępek pod dwa kolejne okręty było okazją do przedstawienia nowej, zdecydowanie dokładniejszej wizualizacji nowych jednostek. Fot. Rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu

19 października w należącej do korporacji stoczniowej AK Bars stoczni Zielenodolskij zawod imieni A.M. Gorkogo w Zielonodolsku w Tatarstanie odbyła się uroczystość położenia stępek dwóch średnich okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 03182R.

Umowę na budowę tej pary podpisano 16 sierpnia 2022 roku w trakcie salonu Armija – 2022. Mimo zapewnień korporacji o jak najszybszym rozpoczęciu budowy, tj. skróceniu czasu jaki upływa od podpisania umowy do rozpoczęcia budowy (w przypadku pierwszych dwóch okrętów pomiędzy oboma wydarzeniami upłynęło aż 9 miesięcy) tak się jednak nie stało i jak widać budowę rozpoczęto dopiero teraz, ponad 14 miesięcy od złożenia podpisów na dokumencie. Zgodnie z poleceniem dowódcy Rosyjskiej Marynarki Wojennej adm. Nikołaja Anatoljewicza Jewmienowa, okręty te otrzymają nazwy: Michaił Niefiodow (na cześć kmdr. Michaiła Aleksandrowicza Niefiedowa, dowódcy tzw. wojennoj-awtomobilnoj dorogi № 101 - WAD-101 wytyczonej na tafli zamarzniętego Jeziora Ładoga, przez którą realizowano przerzut żołnierzy oraz sprzętu w trakcie oblężenia Leningradu) oraz Nikołaj Zujkow (na cześć kadm. Nikołaja Iwanowicza Zujkowa, zastępcy szefa sztabu Floty Bałtyckiej w trakcie oblężenia Leningradu).

Jest to już druga para tych okrętów, które budowane są w tym zakładzie. Stępki pierwszych dwóch, które otrzymały nazwy Leonid Biekrieniew oraz Boris Bobkow, położono 12 czerwca 2022 roku.

Projekt okrętów proj. 03182R opracowany został przez Zielonodolskie biuro konstrukcyjno-projektowe (Zielenodolskie projektno-konstruktorskim biuro). Zgodnie z rosyjską tradycją ukrywania właściwego przeznaczenia budowanych okrętów, te oficjalnie maja być przeznaczone do prowadzenia kompleksowych badań oceanograficznych zarówno na otwartych wodach, jak i szelfach kontynentalnych. Budowa jednostek realizowana jest pod auspicjami Rosyjskiego Towarzystwa Klasyfikacyjnego, które nadało proj. 03182R klasę KM Ice3 AUT2. Ice3 oznacza zdolność do samodzielnego rejsu na wodach niearktycznych, na których występuje pokruszony lód o grubości do 70 cm. AUT2 powiązane jest z poziomem automatyzacji, w tym konkretnym przypadku związany jest z możliwością nadzoru nad pracą siłowni przez jedną osobę z poziomu centrali sterowania. Okręty te mają się charakteryzować wysokim poziomem socjalno–bytowym a także dużą autonomicznością i nieograniczonym zasięgiem nawigacyjnym.

Projekt 03182R legitymuje się wypornością pełną ok. 4000 ton przy wymiarach 100x16 m. Będą to zatem jednostki zbliżone wielkością do dwóch obecnie eksploatowanych okrętów rozpoznania radioelektronicznego proj. 18280 (Jurij Iwanow oraz Iwan Churs w służbie od 2014 roku, 4000 ton wyporności pełnej i wymiary 96x16x4 m).

Obecna uroczystość zbiegła się z czasem z obchodami 128-lecia założenia stoczni w Tatarstanie. Stocznia Zielonodolska ma bogatą tradycję budowy okrętów, powstały tam lub w dalszym ciągu powstają m.in.: fregaty proj. 11661K Giepard, małe okręty rakietowe proj. 1239 Siwucz, małe okręty rakietowe proj. 21631 Bujan-M, okręty patrolowe proj. 22160 oraz kutry przeciwdywersyjne proj. 21980 Graczonok.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc