Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rozpoczęto budowę kolejnego okrętu ratowniczego dla US Navy

Uroczyste przyspawanie tablicy do elementu stępki nowej jednostki. Fot. Bollinger Shipyards LLC

21 marca w należącej do koncernu stoczniowego Bollinger Shipyards LLC stoczni w Houma w stanie Luizjana odbyła się uroczystość położenia stępki okrętu ratowniczego typu Navajo, dla którego wybrano imię USNS Muscogee Creek Nation (T-ATS 10).

Program budowy nowych okrętów ratowniczych dla US Navy, klasyfikowanych jako T-ATS (Towing, Salvage and Rescue Ships), zainicjowano już w 2017 roku. Jego celem było pilne zastąpienie wysłużonych jednostek ratowniczych typu Safeguard (dwa okręty w służbie od 1985 roku) oraz pojedynczego, eksploatowanego od 1980 roku, holownika pełnomorskiego Catawba (T-ATF 168) typu Powhatan (w chwili inicjacji programu w służbie znajdowały się trzy jednostki tego typu). Początkowo planowano budowę sześciu okrętów, obecnie liczba ta wzrosła do 10.

T-ATS 10 jest już  piątym okrętem tego typu,który powstaje w zakładzie w Houma i szóstą ogólnie. Co ciekawe i warte wspomnienia 19 kwietnia 2021 roku Bollinger Shipyards LLC odkupił od stoczni Gulf Island Fabrication(z siedzibą w Houston w stanie Teksas) nie tylko prawo do projektu ale i całą stocznię w Houma. Tym samym Bollinger stał się odpowiedzialny za realizację połowy całego programu Navajo. Imię dla T-ATS 10 wybrano na cześć plemienia rdzennych amerykanów Este Mvskokvlke, którzy swoją stolicę, od 1868 roku, mają w miejscowości Okmulgee w stanie Oklahoma. Będzie to pierwszy okręt US Navy, który będzie nosił to imię. Nowe okręty ratownicze US Navy budowane są w oparciu o opracowany przez koncern Wärtsilä projekt jednostek wsparcia (AHTS) oznaczony jako VS4612. Jego najważniejszą cechą jest sporej wielkości pokład roboczy na rufie (o powierzchni 557,5 m2 i dopuszczalnym obciążeniu 1796 ton), który jest najważniejszy dla jednostek wykorzystywanych do ratowania załóg okrętów podwodnych. Można tam bowiem zainstalować wybrany system z głębokowodnym pojazdem ratowniczym włącznie.

Jednostki typu Navajo legitymują się wypornością pełną 5110 ton przy wymiarach 80 x 17,98 x 5,39 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Wartsila 8L32 o mocy po  4640 kW każdy, które obracają dwoma śrubami o skoku zmiennym umieszczonymi w dyszach Korta. Okręty wyposażone są w trzy stery strumieniowe o mocy po 900 kW z których dwa znajdują się na dziobie a jeden na rufie. Umożliwiają one sprawne manewrowanie w rejonach ścieśnionych, a także wykorzystywane będą przez system dynamicznego pozycjonowania klasy DP-2. Konfiguracja napędu umożliwia  uzyskanie prędkości maksymalnej 15,1 węzła i zapewni zasięg 8170 Mm (przy 10 węzłach). Stała załoga składa się z 23 osób, ale na pokład zabrać można do 65 osób. Obecnie w różnym stopniu ukompletowania znajdują się: Navajo (T-ATS 6, położenie stępki 30 października 2019, wodowanie 24 maja 2023 roku https://zbiam.pl/prototypowy-okret-ratowniczy-typu-navajo-zwodowany), Cherokee Nation (T-ATS 7, położenie stępki 12 lutego 2020 roku), Saginaw Ojibwe Anishinabek (T-ATS 8, położenie stępki 3 października 2022 roku) oraz Lenni Lenape (T-ATS 9).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc