Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rośnie zainteresowanie zakupem samolotów E-2D Hawkeye

Amerykanie ujawnili, że wśród państw zainteresowanych zakupem samolotów E-2D Hawkeye jest Egipt, który obecnie eksploatuje flotę ośmiu maszyn starszych wersji. Fot. Ministerstwo Obrony Egiptu

3 sierpnia szef biura PMA-231 do spraw systemów wczesnego ostrzegania i dowodzenia (E-2/C-2 Airborne Command & Control Systems) lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych kmdr Pete Arrobio poinformował publicznie, że rośnie liczba państw zainteresowanych zakupem, poprzez procedurę FMS, samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Northrop Grumman E-2D Hawkeye.

Obecnie program może pochwalić się sprzedażą eksportową 16 samolotów tego typu: trzynaście z nich (w dwóch transzach) zamówiła Japonia, a trzy kolejne Francja. W obu przypadkach są to państwa, które eksploatują starsze wersje maszyn tego typu. Co więcej, Francja jako jedyne państwo poza Stanami Zjednoczonymi używa E-2 Hawkeye w podstawowym charakterze – pokładowego samolotu wczesnego ostrzegania (stanowi element grupy lotniczej lotniskowca atomowego Charles de Gaulle).


W wypowiedzi szefa biura pojawiły się nowe, ciekawe kierunki potencjalnego eksportu samolotów. Chodzi o dwa zainteresowane państwa: Tajwan i Egipt. Według upublicznionych informacji, przedstawiciele obydwu krajów prowadzą już rozmowy dotyczące możliwości zakupu i wdrożenia samolotów do służby we własnych siłach zbrojnych. W obu przypadkach mowa o zastąpieniu bądź uzupełnieniu potencjału obecnie eksploatowanych E-2 Hawkeye poprzednich wersji. Tajwan używa sześciu egzemplarzy, które dostarczono w latach 1997-2006. Obecnie wszystkie reprezentują zmodernizowaną wersję E-2K. Ewentualny zakup kolejnych ma wzmocnić potencjał defensywny. Z kolei Egipt eksploatuje osiem sztuk - pięć z nich dostarczono w latach 80. XX wieku, a później zmodernizowano do standardu Hawkeye 2000. W latach 2003-2010 Amerykanie, poprzez procedurę EDA, przekazali trzy kolejne.

Poza tymi dwoma nowymi kierunkami działań marketingowych, Northrop Grumman i rząd Stanów Zjednoczonych promują E-2D Hawkeye także na innych rynkach świata. Wśród nich można wymienić Indie, które prowadzą analizy zakupu maszyn tego typu dla budowanych lotniskowców dysponujących układem CATOBAR (start samolotów z wykorzystaniem katapult oraz lądowanie z użyciem lin hamujących).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Rośnie zainteresowanie zakupem samolotów E-2D Hawkeye”

  1. Samoloty wczesnego ostrzegania są
    potrzebne także nam, choć podobnie jak Korea Południowa, Turcja, Australia, Wielka Brytania, lepiej by było wybrać E-7.

  2. @Ślązak to jedna z opcji. Inną równie dobrą było by zakupienie GlobalEye od Saab’a lub C295 w wersji AEW&C (tak Airbus opracował taką wersje). Lecz co do zasady zgadzam się, że Polska powinna posiadać własne środki zwiadowcze a nie liczyć tylko na NATO i sojuszników.

  3. Jak mam kupować mini AEW&C, to na pewno na płatowcu C295, mini i tak by stanowiło ogromne wzmocnienie naszego lotnictwa, ale upieram się się że do E-7 to inna bajka, chyba że Airbus wykorzystał by testowany na C-295 system misyjny FITS w budowie wersji AEW&C, wtedy mogli by zbudować samolot teoretycznie o porównywalnych, a nawet większych możliwościach.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc