Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosja otrzymała pierwsze kontenerowe systemy ratownicze

Kiepski stan rosyjskich sił ratowniczych poprawić ma nowy, skonteneryzowany system. Fot. Rosoboroneksport

16 stycznia Marynarka Wojenna Federacji Rosyjskiej – WMF (Wojenno-Morskoj Fłot) – otrzymała dwa pierwsze komplety systemu ratowniczego nowej generacji.

Odbiorcami nowych systemów są dwa największe związki taktyczne WMF, czyli Flota Północna i Flota Oceanu Spokojnego. Nowy system ma konstrukcję modułową i jest przeznaczony do udzielania pomocy zarówno jednostkom nawodnym, jak i okrętom podwodnym.

Jego podzespoły transportowane są wewnątrz trzech głównych kontenerów 20-stopowych poza którymi możliwa jest dalsza jego rozbudowa. W pierwszym z wymienionych kontenerów znajduje się wyposażenie gaśnicze do walki z pożarami na pokładach okrętów, w drugim pompy umożliwiające osuszenie przedziałów uszkodzonych jednostek. Trzeci z kolei zawiera niezbędne wyposażenie do prac podwodnych wykonywanych na dużych głębokościach.

Zanim system ten trafił na wyposażenie wspomnianych flot, został gruntownie przetestowany podczas ćwiczeń. Wzorem innych flot został on dostosowany do instalacji na niemal dowolnym nosicielu, o ile ma on odpowiednio dużo przestrzeni na pokładzie. Z kolei dzięki konteneryzacji jego transport wszystkimi możliwymi drogami został znacząco uproszczony.

Koncepcja opracowania modułowego systemu zdolnego do pracy z pokładu niewyspecjalizowanej jednostki jest po części pokłosiem wypadków rosyjskich okrętów podwodnych i brakiem odpowiedniej liczby wyspecjalizowanych jednostek ratowniczych. W ostatnich latach szeregi WMF zasilił tylko jeden okręt tej klasy – Igor Biełousow projektu 21300 Dielfin (w 2015 roku, przydzielony do Floty Oceanu Spokojnego). W latach 2018–2027 planowana była budowa czterech kolejnych Dielfinów, ale jak dotąd nie rozpoczęto ich produkcji.

Stan sił ratowniczych, zdolnych do udzielenia pomocy niemogącym się wynurzyć okrętom podwodnym, w Federacji Rosyjskiej jest gorzej niż zły. Poza nowoczesnym Biełousowem Flota Oceanu Spokojnego dysponuje wprowadzonym do służby w 1989 roku wyspecjalizowanym okrętem ratowniczym Ałagiez projektu 537 Osminog oraz liczącą sobie 44 lata jednostką Gieorgij Koz’min proj. 05360. Flota Czarnomorska dysponuje z kolei trzema okrętami, w tym dwoma wiekowymi: ponad 64-letnim okrętem ratowniczym EPRON projektu 527 i 108-letnim (sic!) katamaranem Kommuna. Nieco młodszy jest Sajany proj. 05361 (w służbie od 1983 roku). Flota północna dysponuje dwoma niemal bliźniaczymi okrętami Michaił Rudnickij projektu 05360 i Gieorgij Titow proj. 05361 (w służbie odpowiednio od 1978 oraz 1982 roku).

Biorąc pod uwagę liczbę aktywnych okrętów podwodnych najlepiej w tym zestawieniu wypada Flota Bałtycka. Działania tylko jednego okrętu podwodnego B 806 Dmitrow projektu 877EKM zabezpieczają aż trzy okręty: SS 750 projektu 141S i bliźniaczy Alieksandr Puszkin projektu 141, a także KIŁ-1. Wszystkie dostosowane są do przenoszenia głębokowodnego pojazdu ratowniczego projektu 18551 Priz.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc