Na początku października rosyjska agencja informacyjna RIA Nowosti podała, że spółka Riemdiziel z Nabierieżnych Czełn zamierza zwiększyć zatrudnienie o 40% w związku z rosnącymi zamówieniami Ministerstwa Obrony FR. Nowe etaty dotyczą wyłącznie działu produkcji.
RIA Nowostii podaje, że obecnie Riemdiziel zatrudnia ok. 2400 osób. Firma przede wszystkim produkuje opancerzone minoodporne kołowe Kamazy: KAMAZ-63968/Tajfun-K, K-53949/K-4386 Tajfun, K-53958 Tornado i K-43269 Wystrieł. A od tego roku także najnowszy wóz tej kategorii, czyli Z-STS vel Achmat. Poza tym Riemdiziel remontuje i modernizuje także transportery gąsienicowe MT-LB/MT-LBu oraz ciężarowe Kamazy i Urale. Z tego ostatniego powodu Riemdiziel jest w Rosji nazywany żartobliwie wyjątkowym miejscem, gdyż w tej samej hali można zobaczyć na sąsiadujących stanowiskach montażowych samochody ciężarowe konkurujących ze sobą firm, czyli Kamaz i Awtomobilnyj zawod „Ural”. Najnowszym produkowanym przez Riemdiziel wozem jest wspomniany Z-STS Achmat. Przydomek zawdzięcza szefowi Republiki Czeczeńskiej Ramzanowi Kadyrowowi, który zamówił te pojazdy dla pododdziałów czeczeńskiego Specnazu i nazwał je Achmat właśnie (ta często używana w Czeczenii nazwa to upamiętnienie poprzedniego prezydenta Czeczenii i ojca Ramzana Kadyrowa – Achmata-Chadżiego Abdułchamidowicza Kadyrowa, który zginął w 2004 r. w zamachu). Z-STS Achmat miał być zaprojektowany zgodnie z wytycznymi lokalnego Specnazu. Akronim Z-STS rozwija się jako zaszcziszczennoje spiecyalnoje transportnoje sriedstwo, czyli specjalny środek transportu (podwyższonej) ochrony.
Konstrukcja Z-STS bazuje na układzie jezdnym i napędowym samochodu ciężarowego KAMAZ-5350 w układzie 6×6. Niemniej z istotnymi różnicami. Kabina i przedział napędowy są oddzielone od przedziału napędowego. Kabina i przedział desantowy (łącznie 10 siedzisk – po trzy wzdłuż burt, cztery z przodu w dwóch rzędach – tłumiących energię wybuchu min ppanc. pod kadłubem lub kołami) są wykonane w formie jednolitej pancernej kapsuły, osadzonej na ramie nośnej. Stopień ochrony przeciwminowej i balistycznej ma być analogiczny do stopnia osłony Tajfuna-K w zasadniczej konfiguracji. Jednak w przeciwieństwie do niego, Z-STS jest produkowany bez użycia jakichkolwiek importowanych części. Prostsza konstrukcja Z-STS powoduje także, że jest łatwiejszy w polowych naprawach i szybszy w produkcji. Oficjalnie wyprodukowanie Z-STS jest 7–10-krotnie szybsze niż Tajfuna-K. Wnętrze Z-STS w warunkach polowych może być dowolnie rekonfigurowane – w ciągu dwóch godzin można zmienić konfigurację desantową na np. ewakuacji medycznej. W stropie, prócz dodatkowych włazów, jest gniazdo montażowe na obrotnicę lub zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia czy wieżę. Z-STS ma 2,55 m szerokości (bez lusterek), 2,95 m wysokości (linia stropu) i 7,84 m długości (bez tylnego koła zapasowego). Prześwit zawieszenia to 0,39 m. Z-STS może z marszu brodzić do głębokości 1,75 m. DMC wynosi 17,5–18 t, a ładowność 2,87 t. Moc silnika wynosi 191 kW/260 KM. Prędkość maksymalna to 90 km/h. Zakres temperatur eksploatacyjnych wynosi od −50 do 50°C. Z-STS można użytkować do wysokości 4500 m n.p.m.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu