25 czerwca południowokoreańskie koncerny Hanwha Aerospace oraz KAI poinformowały o podpisaniu z agencją DAPA umów w sprawie uruchomienia produkcji seryjnej wielozadaniowych samolotów bojowych KF-21 Boramae oraz silników F414.
Umowa, o wartości 1,4 mld USD, obejmuje dwadzieścia samolotów oraz 40 silników F414-GE-400. Dodatkowo wykonawcy dostarczą niezbędne pakiety logistyczne oraz części zamiennych – dostawy mają zostać zrealizowane do końca 2027 roku. Pozwoli to na zapoczątkowanie procesu zastępowania dotychczas eksploatowanych samolotów bojowych poprzedniej generacji (F-4 Phantom II oraz Northrop F-5).
Dotychczas KAI zbudował i dostarczył DAPA sześć maszyn prototypowych, które mają wykonać około 2000 testów (do końca 2026 roku). Cała partia reprezentuje standard Block I. Obecnie koncern KAI zapoczątkował już proces rozwojowy, którego celem jest opracowanie, zaoferowanie i wdrożenie do produkcji kolejnych odmian – wśród nich mowa zarówno o kolejnych odmianach wielozadaniowych (Block II oraz Block III), a także wersji wyspecjalizowanych. Pierwszą z nich, która jest wymieniana jako priorytetowa, jest KF-21EA – maszyna przełamania obrony przeciwlotniczej. Jej podstawowym uzbrojeniem mają być pociski Northrop Grumman AGM-88E/G AARGM/AARGM-ER, a dodatkowo mają być wyposażone w systemy walki elektronicznej.
Poza Republiką Korei jedynym państwem, obecnie, które jest zainteresowane zakupem KF-21 jest Indonezja, która zadeklarowała zamówienie 40 maszyn seryjnych oraz współfinansowanie programu rozwoju. Niestety, w obliczu opóźnień z płatnościami, dalsza obecność tego państwa w projekcie stoi pod znakiem zapytania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu