Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Republika Korei opracowała system wytwarzania wodoru do AIP okrętów podwodnych

System do reformingu metanolu opracowany w Republice Korei z przeznaczeniem m.in. do użycia na okrętach podwodnych. Fot. ADD

Południowokoreańska Agencja Rozwoju Technologii Obronnych (ADD - Agency for Defense Development) opracowała instalację do reformingu metanolu do wodorowych ogniw paliwowych, przeznaczoną do instalacji na okrętach podwodnych.

System wytwarza bezpośrednio wodór o wysokiej czystości poprzez parowy reforming metanolu. Opracowano go z przeznaczeniem do instalacji na konwencjonalnych okrętach podwodnych wyposażonych w systemy napędowe działające bez dostępu powietrza atmosferycznego AIP (Air-Independent Propulsion). Elektrochemiczne ogniwa paliwowe z membraną elektrolityczno-polimerową do tego rodzaju zastosowań wykorzystują wodór o wysokiej czystości jako składnik niezbędny do reakcji chemicznej, w której efekcie powstaje prąd elektryczny.

Do przechowywania wodoru na okrętach podwodnych do tej pory najczęściej wykorzystywano butle z wodorkami metalu. Do ekstrakcji czystego wodoru potrzebna była temperatura i czas. Ponadto - niejako z definicji - pojemność butli jest ograniczona, a zwiększanie ich liczby jest limitowane dostępnością miejsca i wypornością jednostki. Powyżej pewnej wartości przestaje być to rozwiązaniem racjonalnym.

Technologia niskotemperaturowej konwersji metanolu do wodoru umożliwia wytwarzanie tego gazu w ilości potrzebnej do pracy AIP, zaś proces można rozpocząć i zakończyć w dowolnym momencie. Ponadto nie wymaga ona specjalnych instalacji do ładowania butli z wodorkami, co skraca czas przygotowania okrętu do działania. Metanol jest czysto spalającym się paliwem. W przeciwieństwie do gazu ziemnego, który wymaga wysokiego ciśnienia i butli kriogenicznych do przechowywania, metanol jest też łatwy do składowania i transportu w temperaturze normalnej i w ciśnieniu atmosferycznym. Metoda reformingu paliwa z użyciem metanolu cechuje się wysoką wydajnością przechowywania i łatwością zaopatrywania w paliwo.

W listopadzie 2021 roku korporacja Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, zajmująca się m.in. budową okrętów podwodnych, dostarczyła ADD system reformingu parowego metanolu do ogniw paliwowych. Daewoo wraz z innymi firmami południowokoreańskimi wyprodukowała instalację wysokociśnieniową w oparciu o opracowane przez ADD technologie reformingu metanolu, rafinacji wodoru i dostarczania ciepła.

Prawdopodobnie pierwszymi jednostkami, które zostaną wyposażone w nowy system, będą okręty podwodne typu KSS-III.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc