25 października koncern Embraer poinformował o podpisaniu umowy z Ministerstwem Obrony Republiki Czeskiej w sprawie dostawy do Sił Powietrznych tego kraju dwóch wielozadaniowych samolotów transportowych C-390 Millennium.
Powyższa umowa, zapowiadana od dłuższego czasu przez obie strony, zwiększy możliwości operacyjne czeskiego lotnictwa oraz innych służb państwowych. W postępowaniu Embraer pokonał europejski koncern Airbus, który promował A400M Atlas. Jak wskazywało, na początku października, Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej umowa z brazylijskim producentem ma mieć wartość 11,3 mld CZK (bez VAT). W momencie podpisania umowy żadna ze stron nie podała szczegółowej kwoty zamówienia.
Czeska konfiguracja ma pozwolić na realizację misji transportowych, ewakuacji medycznej, przeciwpożarowych (z wykorzystaniem modułów umieszczanych w kabinie ładunkowej), a także uzupełniania paliwa w powietrzu (przy pomocy pary podskrzydłowych zasobników z giętkimi przewodami tankującymi). Pierwszy egzemplarz ma zostać dostarczony już w 2025 roku, co może oznaczać, że Embraer wcześniej dokonał rezerwacji slotów produkcyjnych bądź doszło do międzyrządowego porozumienia pomiędzy Czechami i Brazylią w tej sprawie.
W strukturach czeskiego lotnictwa C-390 Millennium będą stanowić kolejny element – obecnie eskadra transportowa dysponuje sześcioma lekkimi samolotami transportowymi Airbus C-295 oraz dwoma pasażerskimi Airbus A319CJ. Dodatkowo Czesi są członkami międzynarodowych eskadr wyposażonych w ciężkie samoloty transportowe Boeing C-17 Globemaster III oraz Airbus A330MRTT.
Dotychczas Embraer dostarczył dziesięć seryjnych C-390 Millennium – siedem z nich trafiło do lotnictwa wojskowego Brazylii, dwa do Portugalii oraz jeden na Węgry. W bieżącym roku producent zawarł już umowy produkcyjne na jedenaście maszyn – poza parą dla Republiki Czeskiej mowa o pięciu egzemplarzach dla Królestwa Niderlandów oraz czterech dla Republiki Austrii. Dodatkowo trzy maszyny ma zakupić Republika Korei.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu