W czasie odbywających się w Radomiu Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2017, konsorcjum Eurofighter GmbH, zaprezentowało dziennikarzom wielozadaniowy samolot bojowy Typhoon.
Powyższa prezentacja była związana m.in. z deklarowaną przez Polskę potrzebą zakupu wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej, które zastąpiłyby obecnie eksploatowane Su-22 oraz MiG-29. Jednym z potencjalnych oferentów jest właśnie Typhoon, który został opracowany przez konsorcjum czterech państw zachodnioeuropejskich – Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch oraz Hiszpanii.
W czasie briefingu dla dziennikarzy, w którym uczestniczyli piloci wojskowi z Włoch oraz Niemiec, zaprezentowano dokonania programu. Obecnie Typhoon jest eksploatowany przez siedem państw świata (poza czwórką producentów, także Austria, Arabia Saudyjska, Oman), a wkrótce do powyższego grona dołączy także Kuwejt. Globalna flota, licząca 515 egzemplarzy, wylatała już ponad 400 tys. godzin, w tym wiele w czasie lotów bojowych. Bardzo ciekawą rzeczą jest wysoka sprawność operacyjna – w czasie ćwiczeń Red Flag maszyny należące do RAF osiągnęły wynik około 98% gotowości, natomiast w czasie działań bojowych nad Libią ten sam użytkownik osiągnął wynik 99%. Poza operacjami na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce Północnej, Typhoony należące do czterech państw, członków konsorcjum, pełnią (rotacyjnie) zadania w ramach NATOwskich misji Air Policing nad krajami bałtyckimi, a także Bałkanami.
Bieżący rok jest ważny pod względem rozwoju możliwości ofensywnych samolotu. M.in. można tu wymienić integrację maszyny z kierowanymi pociskami klasy powietrze-ziemia Brimstone oraz Storm Shadow. Dodatkowo integracja obejmuje także pociski powietrze-powietrze MBDA Meteor, które mają pozwolić na rozszerzenie możliwości ofensywnych Typhoonów. Innym obecnie realizowanym programem jest także projekt montażu stacji radiolokacyjnej Captor E.
(ŁP) | Foto: Eurofighter GmbH |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu