Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Projekt koncepcyjny tureckiego lotniskowca gotowy

Prace nad projektem nowej klasy okrętu w toku. Fot. TurkishCentury/platforma X

25 sierpnia Biuro Projektowe Marynarki Wojennej przy stoczni w Stambule DPO (İstanbul Tersanesi Komutanlığı ile Deniz Kuvvetleri Dizayn Proje Ofisini) oficjalnie zakończyło fazę prac koncepcyjnych nad projektem pierwszego w historii Turcji lotniskowca MUGEM (Milli Uçak Gemisi).

Przy pracach nad projektem tej jednostki zaangażowanych jest łącznie 110 osób, podzielonych na różne sekcje, w zależności od ich specjalizacji. Wraz z zakończeniem fazy koncepcyjnej zespół ten rozpoczął kolejny, zdecydowanie bardziej wymagający etap, polegający na opracowaniu dokładnego i zarazem ostatecznego projektu nowego okrętu flagowego.

MUGEM zaprojektowany został jako jednostka w układzie STOBAR (short take-off, barrier-arrested recovery). Oznacza to, że okręt wyposażony zostanie w skocznię, która ułatwi start samolotom pokładowym oraz aerofiniszery, które zapewnią z kolei ich płynne zatrzymanie w chwili lądowania. Legitymować ma się on wypornością pełną ok. 60 000 ton i wymiarami 285x72x10,1 m. Oznacza to, że będzie to okręt zbliżony pod względem wielkości do brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth (dwa okręty w służbie od 2017 roku, odpowiednio 65 000 ton, 284x73x11 m). Podobnie jak brytyjscy kuzyni, także i turecki lotniskowiec otrzyma układ napędowy skonfigurowany w układzie COGAG z czterema turbinami gazowymi z rodziny GE LM2500 pracującymi na dwa wały napędowe. Umożliwić ma to uzyskanie prędkości maksymalnej 25 węzłów i zasięgu do 10 000 Mm przy prędkości 14 węzłów, bez konieczności uzupełniania paliwa w morzu (RAS). Co warto wspomnieć, oba ostatnie parametry także są zbliżone do tych jakimi charakteryzują się brytyjskie okręty.

Inżynierowie z DPO nie zdecydowali się jednak na tak oryginalny pomysł, jak ich koledzy z Wielkiej Brytanii i pozostali przy pojedynczej wyspowej nadbudówce. W jej strukturę zostaną wkomponowane anteny ścianowe systemu radiolokacyjnego nieznanego póki co typu. Uzupełniony on będzie przez pracujący w paśmie G (4-6) trójwspółrzędny radar Aselsan Hazar, którego antena zainstalowana będzie na topie masztu dziobowego. Co ciekawe, DPO zdecydowało się ujednolicić systemy walki elektronicznej na budowanych okrętach, stąd także i MUGEM otrzymać ma kombinację systemów Aselsan Ares-2N (wykrywanie) i Areas-2C (zakłócanie). Pokład startowy otrzyma regularny prostokątny kształt o powierzchni roboczej ok. 15 000 m2 w części dziobowej ulokowana zostanie wspomniana wcześniej skocznia o wymiarach 62 x 33 m i kącie nachylenia najprawdopodobniej 12°. Ciekawostką może być zdecydowanie fakt, że skocznia jest konstrukcją modułową, a zastosowane rozwiązania umożliwią w przyszłości jej demontaż i instalację katapult, dzięki czemu stosunkowo niewielkim kosztem Turcja otrzyma klasyczny lotniskowiec CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), a jego grupa lotnicza wzbogacona ma zostać przez maszyny TUSAŞ Kaan.

Nie mniej ciekawie rozwiązano kwestię wyznaczonych pasów startowych, które są dwa, przy czym jeden, krótszy (ok. 130 m) przeznaczony ma być jedynie dla bezzałogowych aparatów powietrznych z rodzimy Baykar Bayraktar TB-2 i TB-3. Ciekawsza jest druga z wyznaczonych tras, która jest de facto dwustanowiskowa. Bliższy punkt startowy (długość rozbiegu ok. 200 m) przeznaczony jest dla lekkich maszyn szkolno–bojowych TUSAŞ Hürjet, podczas gdy dalszy (ok. 260 m długości) dla bezzałogowych, odrzutowych samolotów Baykar Bayraktar Kızılelma oraz TUSAŞ Anka-3 (opracowanych w ramach programu MIUS - Muharip İnsansız Uçak Sistemi Sistemi). Dodatkowo na pokładzie wyznaczono cztery miejsca dla śmigłowców typu SH-60B lub SH-70 Seahawk (dwa na prawej burcie poza innymi strefami oraz dwa na pasie startowym dla tłokowych bezzałogowców). Dla powracających na pokład maszyn wydzielony ma zostać pojedynczy pas wyposażony w trzy zespoły aerofiniszerów. Transport maszyn pomiędzy pokładem startowym a hangarem zapewnią dwie windy o wymiarach 26x21 m (i powierzchni 546 m2), które wg planów mają się znajdować przed i za wyspową nadbudówką. Grupa lotnicza lotniskowca liczyć ma łącznie 50 maszyn, z których 20 bazować ma na pokładzie, a pozostałe wewnątrz hangaru. Uzbrojenie obronne składać się będzie z czterech (umieszczonych po jednym w narożnikach pokładu startowego) artyleryjskich systemów CIWS typu Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz 32-prowadnicowej wyrzutni VLS MIDLAS (do pocisków do zwalczania środków napadu powietrznego systemu Hisar).

W program MUGEM zaangażowane są jedynie tureckie przedsiębiorstwa i inżynierowie. Warto wspomnieć, że prace posuwają się w naprawdę dobrym tempie, biorąc pod uwagę że pierwsze wizualizacje lotniskowca, który zbudowany zostanie dla sił morskich Turcji (TDK, Türk Deniz Kuvvetleri) zaprezentowano 22 kwietnia bieżącego roku, w trakcie wizyty prezydenta Republiki Turcji Recepa Tayyipa Erdoğana w DPO (https://zbiam.pl/ujawniono-projekt-nowego-lotniskowca-dla-turcji).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc