19 sierpnia dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało o odebraniu od producenta ostatniego egzemplarza śmigłowca transportowego VH-92A Patriot, który trafił do prezydenckiej eskadry Korpusu Piechoty Morskiej HMX-1.
Łącznie korporacja Lockheed Martin dostarczyła 23 śmigłowce powyższego typu, które bazują konstrukcyjnie na wielozadaniowym S-92 Superhawk. Spośród nich 21 stanowi wariant seryjny i operacyjny, a pozostałe dwa to egzemplarze doświadczalne, które pełnią zadania testowe. Docelowo VH-92A Patriot mają zastąpić obecnie eksploatowane w HMX-1 śmigłowce VH-3D Sea King oraz VH-60N White Hawk, które służą m.in. do transportu prezydenta Stanów Zjednoczonych oraz kluczowych urzędników administracji.
Jak wskazują dostępne informacje, pierwszy formalny lot VH-92A Patriot z prezydentem na pokładzie miał miejsce 19 sierpnia 2024 roku, kiedy Joe Biden przebywał w rejonie Chicago.
Program VH-XX został rozstrzygnięty w 2014 roku. Z kolei Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zapoczątkował zamawianie wiropłatów w 2015 roku (początkowo dwa egzemplarze przedseryjne oraz cztery partii wstępnej). W kolejnych latach zakupiono pozostałych siedemnaście sztuk – niestety ze względu na przedłużające się procedury certyfikacji kluczowych elementów wyposażenia przez ostatnie lata nie transportowały prezydenta.
Zakup nowych śmigłowców służących do transportu prezydenta Stanów Zjednoczonych to jeden z trzech programów modernizacji floty statków powietrznych służących do transportu amerykańskich władz wykonawczych. Poza nim mowa o dostawie nowych samolotów VC-25B (Boeing) oraz maszyn dowodzenia E-4 (Sierra Nevada). W obu przypadkach będą bazować na szerokokadłubowych samolotach pasażerskich Boeing 747-8i odkupionych z rynku wtórnego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu