Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy programu modernizacji E-2D Advanced Hawkeye

Fot. US Navy

6 listopada dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało, że komisja techniczna zatwierdziła wstępny przegląd projektu nowej konfiguracji oprogramowania systemów pokładowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Advanced Hawkeye.

Nowa konfiguracja, DSSC-6, stanowi element programu modernizacji samolotów powyższego typu. Jednocześnie zatwierdzenie otwiera drogę do kontynuacji prac nad oprogramowaniem. Celem projektu ma być unowocześnienie architektury kabiny pilotów – wśród wymienionych prac wymienia się układ nawigacji, sterowania oraz zobrazowania danych. Dodatkowo prace mają objąć wymianę centralnego komputera misji.

Zgodnie z obecnym harmonogramem, pierwszy lot prototypu zmodernizowanego samolotu zaplanowano w 2027 roku, a osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez pierwszą eskadrę w 2030 roku. Umowa pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych oraz korporacją Northrop Grumman w sprawie modernizacji została podpisana we wrześniu 2023 roku.

Do końca 2023 roku producent dostarczył 65 egzemplarzy E-2D Advanced Hawkeye (z czego 60 do US Navy i pięć do Japonii). W bieżącym roku zaplanowano dostawy ośmiu kolejnych (5 do US Navy i 3 do Japonii). Portfel zamówień obejmuje około 40 egzemplarzy, w tym dla drugiego użytkownika eksportowego – Francji (3).

Modernizacja samolotów (zarówno znajdujących się na etapie produkcji oraz już eksploatowanych) ma umożliwić zwiększenie możliwości operacyjnych oraz ograniczenie pracochłonności pracy przez załogi. Poza dużym programem Amerykanie prowadzą także inne działania modyfikujące obejmujące m.in. układ paliwowy pozwalający na uzupełnianie paliwa w locie.

Northrop Grumman oraz administracja Stanów Zjednoczonych nadal prowadzą działania marketingowe, które mogą zaowocować sprzedażą E-2D Hawkeye do kolejnych odbiorców. Wśród nich wymienia się m.in. Egipt, Tajwan, Indie oraz Polskę. W przypadku ostatniego z wymienionych wiadomo, że nieokreślone rozmowy są prowadzone przynajmniej od ubiegłego roku i są związane z wypracowaniem decyzji odnośnie wyboru następcy dla zakupionych interwencyjnie w Szwecji samolotów Saab 340AEW z radarami Erieye.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc