11 września Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż do Polski 32 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Powyższa transakcja, realizowana w ramach procedury FMS, może stanowić kolejny etap modernizacji lotnictwa wojskowego.
W ramach dokumentacji, która została przesłana w celu dalszego procesu autoryzacji w Kongresie, ujawniono, że Polska zabiega o zakup 32 samolotów F-35A Lightning II wraz z zapasowym silnikiem F-135, systemami wsparcia eksploatacji, symulatorem lotu. Dodatkowo pakiet ma objąć usługi szkolenia i wsparcia logistycznego – całość wyceniono na maksymalną kwotę 6,5 mld dolarów. Biorąc pod uwagę liczne przykłady z przeszłości, faktyczna wartość (potencjalnej) umowy może być niższa.
Zakup F-35A Lightning II ma pozwolić na rozpoczęcie procesu wycofywania i zastępowania obecnie eksploatowanych samolotów Su-22 oraz MiG-29. Co ważne, według deklaracji koncernu Lockheed Martin, pierwsze cztery F-35A mogłyby zostać dostarczone stronie polskiej już w 2024 roku – płatowce trafiłyby najprawdopodobniej do bazy lotniczej Luke, gdzie mieści się międzynarodowy ośrodek szkolenia pilotów. Dopiero później mogłyby zostać przebazowane do kraju. Czas mógłby zostać spożytkowany na przygotowanie niezbędnej infrastruktury naziemnej.
Zakup 32 samolotów F-35A Lightning II nie zakończy dyskusji o modernizacji sprzętowej Sił Powietrznych. Biorąc pod uwagę fakt, że cały czas MON deklaruje chęć posiadania sześciu eskadr odrzutowych samolotów bojowych, zakup F-35 będzie oznaczać potrzebę kupna kolejnych 16-18 maszyn, które zakończą proces przezbrojenia ze sprzętu radzieckiego.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Norwegii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu