Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy wkład Austala w budowę nowych amerykańskich „boomerów”

Wizja Artystyczna okrętu podwodnego o napędzie atomowym, nosiciela pocisków balistycznych typu Columbia. Fot. Huntington Ingalls Industries

4 października amerykański oddział australijskiego koncernu stoczniowego Austal USA zawarł umowę na dostawę modułu do amerykańskich strategicznych okrętów podwodnych typu Columbia

Złożone przez koncern stoczniowy General Dynamics Electric Boat Corp. z Groton (GDEB) zamówienie, o wartości 12,8 mln USD, dotyczy wyprodukowania i dostawy modułu dowodzenia CCSM (Command and Control Systems Module) do trzeciego, jeszcze nienazwanego, okrętu typu Columbia (SSBN 828).

Budowa tego, jak i innych modułów do okrętów podwodnych zarówno typu Columbia, jak i typu Virginia, przez koncern Austal jest efektem strategicznego partnerstwa które zawarto z GDEB w ubiegłym roku. Poza modułami CCSM Austal ma dostarczać moduły z wyposażeniem elektronicznym tzw. EDM (Electronic Deck Modules). 14 września koncern otrzymał zamówienie, o wartości 10,8 mln USD, na budowę i wyposażenie trzech EDM z przeznaczeniem dla AOP typu Virginia. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku, a do GDEB trafić mają w połowie 2025 roku.

W chwili obecnej GDEB realizuje pracę przy budowie dwóch pierwszych okrętów tego typu, przyszłych District of Columbia (SSBN 826) zamówiony 30 marca 2016 roku oraz Wisconsin (SSBN 827) zamówiony 30 listopada 2020 roku. Cięcie blach dla SSBN 826 rozpoczęto 1 października 2020 roku, stępkę położono 4 czerwca 2022 roku, a jego przekazanie US Navy nastąpić ma w 2031 roku. Docelowo planowana jest budowa łącznie 12 okrętów tego typu, które zastąpią 14 eksploatowanych obecnie strategicznych okrętów podwodnych typu Ohio (najmłodszy z nich Luisiana SSBN 743 przekroczył już 25 lat służby, podczas gdy najstarszy Henry M. Jakson SSBN 730 pozostaje w stałej gotowości bojowej od ponad 38 lat).

Program budowy okrętów podwodnych typu Columbia zainicjowany został już we wrześniu 2013 roku. Na głównego wykonawcę wybrano GDEB, podczas gdy podwykonawcą w tym programie odpowiedzialnym m.in. za analizy inżynierskie, prefabrykacje sekcji dziobowych oraz kiosku, a także opracowanie szczegółowych planów jest należąca do koncernu Huntington Ingalls Industries stocznia Newport News Shipbuilding (NNS). Podział prac podzielony został odpowiednio na 80% dla GDEB oraz 20% dla NNS.

Okręty podwodne typu Columbia legitymować się będą wypornością 20 810 ton w położeniu podwodnym przy wymiarach kadłuba 170,7 x 13,1 m. Głównym orężem będą trzystopniowe pociski balistyczne Lockheed Martin UGM-133 Trident II D5 (LE lub LE2 od dziewiątej jednostki z serii). 16 wyrzutni tych pocisków zostanie zblokowanych w czterech quad-packach, z których każdy stanowić będzie osobny moduł znany jako common missile compartment (CMC). Głębokość operacyjna nowych AOP jest szacowana na 243 m, prędkość marszowa w położeniu podwodnym przekroczy 20 węzłów. SSBN nowego typu zaprojektowane zostały tak, by mogły zrealizować po 142 misje patrolowe każdy w okresie eksploatacji szacowanym na 42 lata. Wszystkie 12 okrętów ma znaleźć się  w aktywnej służbie do 2042 roku, pozostając w niej co najmniej do 2085 roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc