Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy KC-135R z systemem RTIC w USAFE

KC-135R z dywizjonu 191st ARS startuje z japońskiej bazy Kadena AB podczas ćwiczeń „Northern Edge 23-2”. Samolot ten, o numerze seryjnym 61-0275, to pierwszy KC-135, w którym zainstalowano system RTIC. Fot. USAF

Skrzydło tankowania powietrznego 100th Air Refueling Wing (ARW) odebrało pierwszy samolot Boeing KC-135R Stratotanker wyposażony w system komunikacji typu RTIC. Skrzydło stacjonuje w brytyjskiej bazie RAF Mildenhall i podlega dowództwu sił powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie (USAFE).

18 października br., podlegający skrzydłu 100th ARW, dywizjon tankowania powietrznego 351st ARS zaprezentował swój pierwszy samolot KC-135R, w którym zainstalowany został tzw. kabinowy system przesyłu informacji w czasie rzeczywistym – RTIC (Real-Time Information in the Cockpit). System RTIC pracuje w oparciu o taktyczne łącze transmisji danych typu Link 16. W jego skład wchodzą: radiostacja wielofunkcyjnego systemu dystrybucji informacji MIDS-JTRS (Multifunctional Information Distribution System – Joint Tactical Radio System), która zapewnia łączność bliskiego zasięgu (LOS), radiostacja AN/ARC-210 UHF/VHF, która zapewnia bezpieczną (szyfrowaną) łączność dalekiego zasięgu (BLOS), pracujący w pasmie UHF system bezpiecznej łączności bliskiego zasięgu SADL (Situation Awareness Data Link), terminal MIDS-J oraz terminal wspólnego, taktycznego systemu dystrybucji informacji JTIDS (Joint Tactical Information Distribution System). Obsługa systemu RTIC realizowana jest za pomocą trzech mobilnych tabletów, z których dwa podpinane są na stanowiskach obydwu pilotów, a trzeci – np. na byłym stanowisku nawigatora lub w ładowni samolotu. Dane z RTIC wyświetlane są również w kokpicie na centralnym wielofunkcyjnym wyświetlaczu wskaźników pracy silników (DEI), na zasadzie współdzielenia ekranu.

Stanowisko pilota w KC-135R ze stacjonującego w brytyjskiej bazie RAF Mildenhall dywizjonu 351st ARS. Egzemplarz ten wyposażony został w system RTIC. Fot. USAF

System RTIC zapewnia pełen podgląd i orientację w bieżącej sytuacji taktycznej, możliwość obserwacji i śledzenia sojuszniczych jednostek (powietrznych, morskich i lądowych) w czasie zbliżonym do rzeczywistego, bezpieczną, szyfrowaną komunikację cyfrową oraz możliwość dwukierunkowej transmisji danych taktycznych. Dzięki RTIC załogi samolotów tankowania powietrznego po raz pierwszy uzyskały dostęp do pełnego obrazu pola walki i nie muszą już prowadzić głosowej komunikacji radiowej w celu koordynowania działań z jednostkami sojuszniczymi. W kwestii orientacji sytuacyjnej i przestrzennej ich możliwości są takie same jak pilotów samolotów myśliwskich, czy załóg bombowców strategicznych. Co więcej, wyposażone w RTIC samoloty KC-135 mogą służyć jako swoiste latające centra transmisji oraz dystrybucji danych taktycznych na potrzeby innych platform powietrznych. Mogą więc być włączane we wspólny system dowodzenia, kontroli i komunikacji – C3 (Command, Control and Communication).

USAF rozpoczęły program wdrożenia systemu RTIC we flocie KC-135 pod koniec 2018 r. Kontrakt na opracowanie RTIC otrzymała firma Collins Aerospace. Instalacje systemu w samolotach KC-135 realizuje, wspólnie z Collins Aerospace, skrzydło tankowania powietrznego 151st ARW lotnictwa gwardii narodowej stanu Utah. Wszystkie prace prowadzone są w bazie macierzystej skrzydła – Roland R. Wright ANGB (Salt Lake City International Airport) w Salt Lake City. Instalacja w pierwszym samolocie – egzemplarzu KC-135R Block 45 (s/n 61-0275), należącym do dywizjonu 191st ARS, który wchodzi w skład skrzydła 151st ARW – została ukończona w sierpniu 2021 r. Służył on następnie jako egzemplarz testowy dla systemu RTIC. Próby w całości zrealizowało skrzydło 151st ARW, które od listopada 2021 r. oficjalnie pełni funkcję pododdziału połączonego centrum testowego gwardii narodowej i dowództwa rezerwy sił powietrznych (AATC – Air National Guard Air Force Reserve Command Test Center).

Załoga KC-135 może obsługiwać system RTIC poprzez zainstalowane na stanowiskach obydwu pilotów tablety. Fot. USAF

System RTIC otrzymują KC-135, które zostały już zmodernizowane do wersji Block 45. Są to egzemplarze wyposażone m.in. w: zmodernizowany radar pokładowy, system nawigacji satelitarnej GPS, system unikania kolizji w powietrzu (TCAS), system pozycjonowania i śledzenia w przestrzeni (ADS-B), cyfrowy autopilot, nowy radiowysokościomierz oraz cyfrowy, wielofunkcyjny wyświetlacz pracy silników (DEI) w kokpicie. Proces modernizacji floty KC-135 do wersji Block 45 ma zakończyć się w roku 2026. Według pierwotnego planu system RTIC miały otrzymać 294 KC-135R. Jednakże wobec przyspieszonego w ostatnich latach procesu wycofywania ze służby samolotów KC-135, plany te mogą ulec zmianie. USAF posiadają obecnie około 315 KC-135R oraz 52 KC-135T. Znajdują się one na wyposażeniu dywizjonów tzw. aktywnej służby, podlegających dowództwu transportowemu (AMC – Air Mobility Command), dywizjonów lotnictwa ANG oraz dywizjonów podlegających dowództwu AFRC.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc