4 lipca brazylijski koncern Embraer zaprezentował pierwszy egzemplarz średniego samolotu transportowego KC-390 Millennium, który został zbudowany na zamówienie klienta eksportowego – Sił Powietrznych Portugalii.
Maszyna nosi obecnie, tymczasową, brazylijską rejestrację co ma związek z zaplanowanym cyklem prób fabrycznych oraz odbiorczych. Po dostawie zamawiającemu, co jest zaplanowane na początek przyszłego roku, otrzyma wojskową 26901. W 2019 roku Ministerstwo Obrony Portugalii podpisało kontrakt na zakup pięciu samolotów KC-390 Millennium wraz z rozbudowanym pakietem wyposażenia naziemnego (w tym symulatora) oraz opcją na szóstą maszynę. Całość kosztowało 827 mln EUR – w strukturach lotnictwa wojskowego tego kraju brazylijskie samoloty zastąpią obecnie eksploatowane Lockheed Martin C-130 Hercules. Kontrakt był także wynikiem zacieśnienia współpracy przemysłowej pomiędzy lokalnym przemysłem lotniczym oraz koncernem Embraer.
W kolejnych latach KC-390 Millennium odniósł kolejne sukcesy marketingowe na kontynencie europejskim. W listopadzie 2020 roku dwa egzemplarze zamówiły Węgry, a w czerwcu bieżącego Ministerstwo Obrony Niderlandów wskazało C-390 jako następcę dla obecnie używanych C-130H Hercules. Obecnie w budowie znajduje się pierwszy egzemplarz dla Węgier, który ma zostać dostarczony użytkownikowi w 2024 roku.
Pomimo lat starań, nadal nie udało się zawrzeć umów z Argentyną, Chile, Kolumbią oraz Republiką Czeską. Dodatkowo Embraer nie odniósł, dotychczas, sukcesów na rynku cywilnym, gdzie C-390 był proponowany m.in. brazylijskiej poczcie. Co ciekawe, wśród potencjalnych rynków eksportowych wymienia się m.in. Włochy, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Boliwię.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu