2 maja Bundeswehra odebrała pierwszy egzemplarz kołowego wozu bojowego Boxer sWaTrgInf (Schwerer Waffenträger Infanterie, sWaTrInf).
Pojazd trafi do placówek badawczych podległych Federalnemu Biuru ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw), które przeprowadzą w ciągu najbliższych miesięcy serię jego testów weryfikacyjnych. Obejmą m.in. sprawdzenie zgodności charakterystyk z deklaracjami producenta i wymaganiami operacyjnymi, pojazd zostanie poddany też testom w warunkach zbliżonych do bojowych, zaś po zakończeniu prób mają zostać sformułowane wnioski odnośnie potencjalnych modyfikacji konstrukcji, które powinny zostać wprowadzone w wozach seryjnych. Ścisła współpraca na linii Bundeswehra‒Rheinmetall Landsysteme ma przyspieszyć i usprawnić proces testowania wozu.
Boxer sWaTrgInf, jako następca znacznie lżejszego i mniejszego, aeromobilnego gąsienicowego Wiesela, ma zapewniać wsparcie ogniowe niemieckiej piechocie zmechanizowanej na znacznie wyższym niż dotychczas poziomie (niemieckie transportery opancerzone GTK Boxer uzbrajano dotychczas wyłącznie w broń strzelecką), zaś przeciwpancerny zestaw rakietowy MELLS (licencyjne Spike LR2) zapewni zdolności przeciwpancerne. Nie bez znaczenia jest też silniejsze w stosunku do poprzednika opancerzenie, poprawiające przeżywalność wozu i załogi oraz dające szansę na dłuższe wspieranie ogniem lżej uzbrojonych wariantów Boxerów i spieszonej piechoty. Boxer sWaTrgInf, będący pod względem klasyfikacji kołowym bojowym wozem piechoty, jest siódmą zamówioną przez Bundeswehrę wersją transportera 8×8 konsorcjum ARTEC. Do tej pory niemieckie Wojska Lądowe (Heer) odebrały: 256 transporterów opancerzonych, 65 wozów dowodzenia, 72 wozy ewakuacji medycznej i 12 wozów nauki jazdy. Zamówione zostały też pojazdy rozpoznania artyleryjskiego (20 szt.) i w samobieżnego zestawu przeciwlotniczego z wieżą Skyranger 30 (19 szt.). Rozważany jest zakup kolejnych wersji, szczególnie, że inni użytkownicy niemieckiego pojazdu już użytkują różnorodne jego warianty (m.in. bojowy wóz rozpoznawczy, bojowy wóz piechoty z prawdziwego zdarzenia...), a kolejne odmiany (np. most szturmowy) są proponowane przez producenta we współpracy z dostawcami wyposażenia specjalistycznego. Najnowsza wersja Boxera dla Bundeswehry jako jedyna (lecz czy ostatnia?) została zamówiona z pominięciem europejskiej organizacji ds. zamówień wojskowych ‒ Organizacji jednoczącej współpracy w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement, OCCAR) oraz formalnego producenta wozów rodziny Boxer, konsorcjum ARTEC.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu