12 kwietnia Bell Textron poinformował, że w zakładach w Amarillo w Teksasie odbyła się uroczystość uruchomienia procesu montażu ostatecznego pierwszego egzemplarza śmigłowca bojowego AH-1Z Viper przeznaczonego dla Bahrajnu.
W powyższym wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele producenta oraz delegacja zamawiającego. Łącznie Bell dostarczy do Bahrajnu dwanaście śmigłowców AH-1Z Viper. Co należy podkreślić, maszyny zastąpią dotychczas eksploatowane AH-1P Cobra (osiem sztuk). Powyższy fakt pokazuje, że dotychczasowe doświadczenia konstrukcji są na tyle dobre, że władze emiratu nie zdecydowały się na poszukiwanie innych śmigłowców tej klasy. Formalny kontrakt produkcyjny został podpisany przez Bell Textron oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczący w transakcji w ramach procedury FMS) w lutym 2019 roku. Vipery będą należały do 16. partii produkcyjnej. Ich dostawy mają rozpocząć się w drugiej połowie bieżącego roku i zakończyć się do sierpnia 2022 roku. Dodatkowo Bahrajn zamówił także symulator przeznaczony do szkolenia pilotów.
Dotychczas Bell Textron, za pośrednictwem władz federalnych Stanów Zjednoczonych, sprzedał śmigłowce AH-1Z Viper do trzech państw. Poza Bahrajnem (12 sztuk) maszyny trafią do Republiki Czeskiej (4, kontrakt podpisany we wrześniu 2020 roku). Dodatkowo 15 sztuk miało trafić do Pakistanu, jednak ze względu na ochłodzenie stosunków dyplomatycznych pomiędzy państwami umowa została wstrzymana, a już wyprodukowane śmigłowce zostały zmagazynowane na terytorium Stanów Zjednoczonych do czasu rozwiązania kwestii spornych.
Bell Textron cały czas poszukuje możliwości dalszej sprzedaży eksportowej. Wśród głównych kierunków działań marketingowych wymienia się także Polskę, gdzie AH-1Z Viper jest uczestnikiem programu Kruk. Zgodnie z upublicznionymi informacjami, Bell oferuje sprawdzoną konstrukcję, a także atrakcyjny pakiet przemysłowy w tym deklarację, że każdy statek powietrzny zakupiony przez rząd Polski będzie w pełni obsługiwany w Polsce w całym cyklu życia. Dodatkowo, dzięki elastycznemu podejściu do kwestii łańcucha dostaw, oferuje włączenie polskiego przemysłu lotniczego do programu H-1, a także projektów przyszłości FVL. W przypadku tego ostatniego, ważnym elementem jest przesłanie letter of interest do rządu Stanów Zjednoczonych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Deklaracja jasna serwis w Polsce, a produkcja...w USA.
To dobry układ jak się kupuje 32 sztuki, szkoda że jak ktoś rozsądny będzie chciał coś dokupić nie będzie miał wyboru-Kruk - 32 sztuki -do kosza.