Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsze Sisu GTP dla szwedzkich Armén

Szwecja odebrała dwa pierwsze pojazdy opancerzone Sisu GTP. Na razie posłużą do testów w ośrodku badawczym, żołnierze z pododdziału liniowego przejmą je dopiero w listopadzie. Fot. FMV

15 sierpnia szwedzka Agencja Zamówień Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) poinformowała o odebraniu od producenta pierwszych kołowych pojazdów opancerzonych Sisu GTP.

Pierwsze dwa pojazdy reprezentują różne odmiany GTP. Fińska firma Sisu Oy dostarczyła jeden opancerzony transporter piechoty i pojazd z otwartą platformą ładunkową. W Szwecji obydwa samochody posłużą na razie do testów, a Wojska Lądowe Królestwa Szwecji przejmą je jesienią tego roku. Lokalnie GTP będą występować pod oznaczeniem GTB24. Pojazdy te trafiły do Szwecji dzięki współpracy międzyrządowej Sztokholmu i Helsinek, w tym przypadku na mocy umowy ramowej na dostawę ponad 260 pojazdów dla wojsk lądowych Szwecji i Finlandii. Finlandia dotychczas zamówiła 38 wozów (25+13), co do Szwecji – brak danych. Państwa te zamówiły pojazdy w kilku wariantach: transportera opancerzonego, samobieżnego zestawu przeciwlotniczego, pojazdu dozoru, wozu medycznego i wozu łączności.

Henrik Sundberg, kierownik projektu w FMV, powiedział, że „Pojazdy, które obecnie otrzymaliśmy, to w zasadzie kołowy transporter opancerzony o masie 16,5 t”, podkreślając przy tym, że „Mają wspólne podwozie, w którym można wymieniać moduły i w ten sposób tworzyć nowe warianty”. Przypomniał przy okazji, że „Koncepcja pojazdu z różnymi modułami przypomina testowaną przed laty koncepcję pojazdu SEP”. Według niego, w listopadzie ma rozpocząć się szkolenie przyszłych załóg i techników. Z kolei Micael Ågren Berner, szef działu pojazdów kołowych w FMV, podkreślił znaczenie wspólnej umowy ramowej. Jego zdaniem, „Dzięki tej umowie stworzono możliwość redukcji kosztów”, a ponadto jest to „dobry przykład współpracy z szybkimi zakupami i szybkimi dostawami  ramach szwedzko-fińskiej współpracy obronnej w formacie FISE”. Zaznaczył on, że „Dialog między FMV, Szwedzkimi Siłami Zbrojnymi i Sisu Oy przebiegał bez tarć, co było warunkiem wstępnym realizacji zamówienia w tak krótkim czasie”.

Sisu GTP 4×4 to modułowy pojazd opancerzony o masie do 16,5 t, zabierający do pięciu ton ładunku. Firma nie ujawnia poziomu opancerzenia, wiadomo jednak, że zarówno osłony balistyczne, jak i przeciwminowe, cechuje konstrukcja modułowa, więc istnieje możliwość ich konfiguracji. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 221 kW/300 KM, który pozwala na rozpędzenie pojazdu do ponad 100 km/h na utwardzonej nawierzchni. Zasięg przekracza 700 km na szosie. Zgodnie z deklaracją producenta, GTP może być dostarczany w kompletacji zależnej od wymagań zamawiającego: pojazdu patrolowego, lekkiego transportera opancerzonego czy wozu o specjalnym przeznaczeniu (opancerzonej karetki, wozu dowodzenia itd.). Pojazdy mogą być uzbrojone w broń maszynową na obrotnicy lub w zdalnie sterowanym stanowisku. Podczas produkcji pojazdu wykorzystano wiele komercyjnych komponentów „z półki”, głównie firmy Daimler AG. Dzięki ich szerokiemu wykorzystaniu zarówno produkcja, jak i eksploatacja pojazdów mają być relatywnie tanie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc