27 lipca British Army poinformowała o dostawie pierwszych gąsienicowych transporterów opancerzonych Ares, jaka miała miejsce 23 lipca. Pierwszych sześć pojazdów odebrał Household Cavalry Regiment, stacjonujący w Bulford. Dostawa jest dobrą prognozą dla realizacji całego programu Scout SV, bowiem jeszcze na początku czerwca jego losy wydawały się być niepewne (https://zbiam.pl/ocena-programu-ajax/).
Nie podano, który z Aresów został dostarczony, nazwę tę bowiem noszą dwa warianty pojazdów rodziny Scout SV: transporter ogólnego przeznaczenia (British Army ma otrzymać 93 egzemplarze) i wóz wsparcia rozpoznania (Formation Reconnaissance Overwatch, BA otrzyma 34). Na zdjęciu ilustrującym informację prasową widoczny jest tylko jeden wóz, reprezentujący ten drugi standard, niewykluczone jednak, że przekazano po kilka egzemplarzy w obu standardach. Wspólnie z wozami dowodzenia (C2) Athena (112 sztuk) i rozpoznania inżynieryjnego Argus tworzą one grupę wariantów określanych mianem Protected Mobility Reconnaissance Support (pol. opancerzone wozy wsparcia rozpoznania). Pojazdy Ares mają zapewnić bezpieczny transport w pełni wyposażonym żołnierzom sekcji rozpoznawczych. Nie są silnie uzbrojone, załoga dysponuje jedynie zdalnie sterowanym stanowiskiem strzeleckim z 12,7 mm wkm M2HB. Według informacji brytyjskiego Ministerstwa Obrony sprzed blisko dwóch miesięcy, szkolenie załóg Aresów rozpocznie się na początku września br.
Brytyjskie Wojska Lądowe otrzymać ma ogółem 589 pojazdów rodziny Scout SV, które zastąpią przestarzałe pojazdy opancerzone rodziny CVR(T). Producentem wozów jest firma General Dynamics UK (powstają one w zakładach w Merthyr Tydfil), zaś konstrukcja wozu oparta jest o rodzinę ASCOD, opracowaną przez General Dynamics European Land Systems. Pojazdy rodziny Scout SV mają służyć w British Army przede wszystkim do prowadzenia działań rozpoznawczych.
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Crown Copyright |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu