14 sierpnia na terenie 1. Warszawskiej Brygady Pancernej w Wesołej została zawarta pierwsza umowa wykonawcza na dostawy lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych (LOTR) Kleszcz dla Sił Zbrojnych RP. To początek nowej epoki w rozpoznaniu Wojsk Lądowych.
Umowę podpisali ‒ szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel i prezes spółki AMZ‒KUTNO S.A. Dariusz Fabisiak, a w uroczystości wzięli udział m.in. wiceprezes Rady Ministrów i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz sekretarz stanu w resorcie obrony narodowej Paweł Bejda.
Przedmiotem umowy jest dostawa 28 pojazdów LOTR Kleszcz wraz pakietem logistycznym i szkoleniowym. Wartość umowy to ok. 800 mln PLN brutto, a dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2026‒2028.
Podpisanie umowy wykonawczej nr 1 w ramach programu LOTR Kleszcz poprzedziło zawarcie 28 lutego br, umowy ramowej na dostawę łącznie 286 takich pojazdów w latach 2025‒2035.
Dzisiaj podpisujemy kolejną w tym tygodniu umowę na sprzęt dla Wojska Polskiego. Zaczęliśmy od 48 wyrzutni systemu Patriot [faktycznie MON zamówiło te wyrzutnie 5 września 2023 r., 12 sierpnia została zawarta umowa podwykonawcza pomiędzy Raytheon Polska a Hutą Stalowa Wola S.A., podzlecająca skompletowanie wyrzutni polskiemu przemysłowi obronnemu ‒ przyp. aut.] wczoraj 96 śmigłowców Apache dla lotnictwa Wojsk Lądowych. To uzupełnienie systemu naczyń połączonych obrony Rzeczypospolitej. To wszystko tworzy jeden wielki system. Ale żeby to zadziałało, musi być dobre rozpoznanie. Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy w programie Kleszcz to jest polska myśl techniczna. To jest coś, co zaczęliśmy jeszcze za rządów koalicji PO-PSL, ponad już 10 lat. To jest połączenie przemysłu zbrojeniowego, tego prywatnego ‒ AMZ-KUTNO ‒ z instytutami wojskowymi, które opracowywały i badały możliwości, funkcjonalności i praktyczne zastosowanie lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego ‒ powiedział szef MON podsumowując wydarzenie.
Te trzy dni pokazują strategię całościową państwa polskiego, Ministerstwa Obrony Narodowej wobec zakupów. Pierwszy dzień i baterie do systemu Patriot, koprodukcja polsko-amerykańska. Wczorajszy dzień to zakup u naszych sojuszników, ale też współpraca z Lockheed Martin, Boeing, General Electric w ramach offsetu i również inwestycja w polski przemysł zbrojeniowy, w Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi i w Dęblinie. I trzeci dzień, czyli lekki opancerzony transporter rozpoznawczy. To jest już inwestycja tylko i wyłącznie w polski przemysł, polską myśl techniczną, polską produkcję, polskie odkrycia i polskie wyposażenie. Bardzo serdecznie się za to dziękuję i ogromnie się z tego cieszę, że strategia zakupowa jest wielokierunkowa – dodał Władysław Kosiniak-Kamysz.
To wszystko jest bardzo potrzebne. To są uszy i oczy polskiej armii. 28 pojazdów tego typu, na to opiewa dzisiaj podpisana przez szefa Agencji Uzbrojenia, przez pana generała Kuptela i prezesa AMZ-KUTNO umowa. 28 pojazdów które dostarczone zostaną do polskiej armii w latach 2026-2028. Bardzo dziękuję za to, że ta umowa dochodzi do skutku. Miałem okazję z panem ministrem Bejdą podpisywać umowę ramową w lutym tego roku. Byliśmy w Kutnie i obserwowaliśmy proces badawczy, produkcyjny, dochodzenia do tego momentu, w którym ten pojazd będzie już zdolny do funkcjonowania w Wojsku Polskim – przypomniał wicepremier.
LOTR Kleszcz na, opracowanej przez AMZ-KUTNO, amfibijnej platformie kołowej Bóbr-3 4×4 o dopuszczalnej masie całkowitej 15,6 ton, ma wejść do wyposażenia pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych i zapewnić, przy zagwarantowaniu odpowiedniego poziomu ochrony załogi, dynamiczne i ciągłe zdobywania oraz gromadzenia informacji o przeciwniku i środowisku pola walki. Opancerzony, samonośny kadłub zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 według STANAG 4569A, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a STANAG 4569B w wersji bazowej. Opcjonalne dodatkowe opancerzenie zwiększyć może ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do 3a. Rozbudowane wyposażenie specjalistyczne pojazdu ‒ taktyczny radar rozpoznania pola walki, głowica optoelektroniczna, środki wynośne, a także rozbudowany podsystem łączności i przetwarzania danych ‒ przygotowane będą do przetwarzania i przekazywania w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych niezbędnych do przygotowania i prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych do szczebla batalionu. Załogę pojazdu stanowi drużyna rozpoznawcza składająca się z pięciu żołnierzy. Kleszcz ma być przygotowany do prowadzenie autonomicznych działań w czasie do pięciu dni. LOTR umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym i rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej (zdalnie sterowanego, dwubroniowego stanowiska uzbrojenia Kongsberg Protector Dual RCWS z 12,7 mm wkm WKM-B i 7,62 mm km UKM-2000) ‒ zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, niskolecących celów powietrznych oraz siły żywej nieprzyjaciela.
Pojazd napędzany jest 6-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 240 kW/326 KM współpracującym z automatyczną przekładnią Allisona oraz skrzynią rozdzielczą. Elementy układu napędowego tworzą szybkowymienny power-pack (czas wymiany ok. godziny). Prędkość maksymalna pojazdu na drogach utwardzanych wynosi 90 km/h, a prędkość pływania wynosi 7 km/h. Zasięg na drodze utwardzonej wynosi 600 km, Pojazd przystosowany jest do brodzenia i pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, w tym rzek o prędkości nurtu do 1,1 m/s. Bóbr-3 został zaprojektowany w dwóch wariantach, tj. w wariancie lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony i wariancie ciężkim (niepływającym) z wyższym.
LOTR Kleszcz został opracowany w ramach projektu rozwojowego „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy (LOTR)”, realizowanego na podstawie umowy nr DOBR-BIO4/019/13463/2013 z 23 grudnia 2013 r. przez konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ-KUTNO S.A. (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii. Projekt współfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu BiO 4/2013 (bezpieczeństwo i obronność). Całkowity koszt projektu wyniósł 36 450 970.98, 00 PLN, w tym wartość dofinansowania NCBR to 33 420 454.78, 00 PLN. Projekt LOTR wpisywał się w program „Operacyjne rozpoznanie patrolowe" będący elementem Programu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013-2022 i kontynuowany w ramach PMT 2021-2035, a konkretnie podprogram pozyskania lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz, mającego zastąpić w jednostkach pojazdy BRDM-2 odmian rozpoznawczych. U zarania projektu plany przewidywały zakup takich 244 pojazdów.
Faktyczna skala zastosowań platformy Bóbr-3 w Siłach Zbrojnych RP może być znacznie większa, już obecnie trwają prace nad pojazdem rozpoznania chemicznego, następcą BRDM-ów-2rs, wóz był też przed kilkoma laty prezentowany jako demonstrator rakietowego zestawu przeciwpancernego.
Badania kwalifikacyjne pojazdu rozpoczęły się w sierpniu 2020 r., a pomyślnie zakończyły się we wrześniu 2022 r.
Prototyp pojazdu LOTR Klueszcz będzie można obejrzeć podczas defilady z okazji Święta Wojska Polskiego 15 sierpnia w Warszawie.
Andrzej Kiński na podstawie komunikatów Ministerstwa Obrony Narodowej i Agencji Uzbrojenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu