4 stycznia US Navy poinformowała o kolejnym istotnym kroku milowym w rozwoju programu LCS, prawdopodobnie najbardziej dyskusyjnego przedsięwzięcia morskiego realizowanego w Stanach Zjednoczonych. Nie jest on jednak związany z samymi platformami, ale jednym z pakietów modułowych, które dla nich przewidziano.
Wraz z końcem ubiegłego roku, zakończono fazę szkolenia z wykorzystaniem bezzałogowych aparatów nawodnych CUSV (Common Unmanned Surface Vehicle), znanych tez jako Fleet (moduł RMH), będących jednym z kluczowych systemów modułowego systemu wykrywania i eliminacji zagrożenia minowego MCM MP (Mine Countermeasures Mission Package). Przedsięwzięcie to realizowano na pokładzie wielozadaniowego okrętu USS Santa Barbara (LCS 32) podtypu Independence typu LCS (Littoral Combat Ship). Zakończenie przeszkolenia załogi w kwestii bezpiecznej i efektywnej eksploatacji CUSV, jest jednym z bardziej istotnych przed rozpoczęciem pierwszego przydziału bojowego MCM MP, który zaplanowano na bieżący rok.
Modułowy system przeciwminowy, a mówiąc precyzyjniej jego podsystemy, osiągnęły wstępną gotowość operacją IOC (Initial Operational Capability) 1 maja 2023 roku po zakończeniu serii testów na pokładzie USS Cincinnati (LCS 20) typu Freedom, podczas gdy pierwszy kompletny system przetestowano na pokładzie USS Canberra (LCS 30) typu Independence w kwietniu ubiegłego roku.
Zgodnie z zapowiedzią przedstawicieli dowództwa US Navy, system MCM MP trafi docelowo jedynie na pokłady okrętów typu Independence, co oznacza, i jest dość ciekawe, że w przyszłości jedynie 7. Flota US Navy (operująca m.in. na akwenie Oceanu Spokojnego) dysponować będą możliwością wykrywania i zwalczania zagrożenia minowego. Wspomniana już wcześniej, pierwsza misja, z opisywanym systemem przeciwminowym odbywać się będzie na środkowym wschodzie i będzie traktowana jako prawdziwy eksperyment. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniem, to w US Navy zainicjowany zostanie proces wycofywania ze służby eksploatowanych obecnie niszczycieli min typu Avenger (obecnie w służbie znajduje się osiem okrętów w służbie od 1989 roku).
W grudniu ubiegłego roku amerykański koncern Textron Systems Corporation otrzymał kontrakt, o wartości 106 mln USD, na dostawę bezzałogowych aparatów nawodnych. CUSV wykonane są ze stopu aluminium w układzie kadłuba półślizgowego, który może operować do stanu morza 5, co oznacza obecność fal o wysokości nawet czterech metrów. Legitymują się przy tym wypornością 7,7 ton przy wymiarach 12,0 x 3,4 m. Są one w stanie poruszać się z prędkością maksymalną do 35 węzłów, a zasięg może wynosić nawet 1200 Mm. Zapas paliwa umożliwia nieprzerwane funkcjonowanie przez 24 h. Stanowią one kluczowy element modułu nawodnego, określanego jako RMH (Remote Minehunting), wyposażone są w system hydrolokacyjny AN/AQS-20A, w skład którego wchodzą z kolei: szerokopasmowy sonar obserwacji przedniej półsfery WBFLS (Wideband Forward-Looking Sonar), dwa wielofunkcyjne sonary obserwacji bocznej z syntetyczną aperturą MFSLS (Multi-Function Side Look Synthetic Aperture Sonars), a także sonar DGFS (Digital Gap Fill Sonar). Uzupełnieniem systemu nawodnego są moduły lotnicze instalowane na pokładzie śmigłowca Lockheed Martin MH 60S. Składają się one z: laserowego systemu wykrywania min AN/AES-1 ALMDS (Airborne Laser Mine Detection System) stanowiącego tzw. moduł wykrywania obiektów dryfujących NSD (Near Surface Detection). Jego uzupełnieniem jest system neutralizacji zagrożenia minowego AN/ASQ-235 AMNS (Airborne Mine Neutralization Systems, z zapasem 64 pocisków) stanowiący z kolei moduł o nazwie AMN (Airborne Mine Neutralization).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu