Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ostatni Bujan-M rozpoczął próby morskie

Mały okręt rakietowy Stawropol wychodzący w morze na pierwsze próby. Fot. Curious/forums.airbase.ru

22 grudnia na wodach Zatoki Fińskiej rozpoczęły się próby morskie małego okrętu rakietowego Stawropol (555), dwunastej i ostatniej jednostki projektu 21631 Bujan-M przeznaczonej dla rosyjskiej floty.

W ich trakcie załoga okrętu i personel stoczniowy przeprowadzą próby manewrowości i szybkości jednostki. Sprawdzone zostanie działanie wszystkich mechanizmów, układów i systemów ogólnookrętowych. Ponadto planowane są testy uzbrojenia, systemów nawigacji i łączności.

Stawropol powstał on na mocy kontraktu o wartości 27 mld RUB, dotyczącego budowy trzech okrętów tego typu, który został podpisany 7 września 2016 r. podczas moskiewskiej wystawy Armija 2016 przez Ministerstwo Obrony FR i stocznię AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo z Zielonodolska (Tatarstan).

Stępki pod budowę tych trzech jednostek, które noszą nazwy Grad, Naro-Fominsk i Stawropol położono odpowiednio 27 kwietnia 2017 r., 23 lutego 2018 r. oraz 12 lipca 2018 r. Początkowo zakładano, że zostaną przekazane odbiorcy w latach 2019-2020. Tak się jednak nie stało. Budowa nowych Bujanów-M notowała bardzo duże opóźnienia, co spowodowane było głównie międzynarodowymi sankcjami wprowadzonymi po aneksji Krymu. Pierwotnie okręty tego typu wyposażone były w cztery niemieckie silniki wysokoprężne MTU 16V4000M90, których dostawy wstrzymane po wejściu w życie tych sankcji pod koniec 2014 r.

Rosjanie próbowali zaradzić tej sytuacji poprzez zastosowanie takiej samej liczby chińskich silników wysokoprężnych CHD622V20, produkowanych przez Henan Diesel Engine Industry Limited, które jednak nie spełniły oczekiwać, ponieważ cechowały się niską jakością i wysoką awaryjnością. Ostatecznie zdecydowano o zastosowaniu dwóch rodzimych silników wysokoprężnych 10D49 produkowanych przez OAO Kołomienskij Zawod z Kołomny. Przedsiębiorstwo to, podobnie jak i inne rosyjskie firmy silnikowe, nie jest zdolne, zaspokoić zwiększonego jeszcze w wyniku sankcji zapotrzebowania na okrętowe silniki napędowe.

Problemy te spowodowały, że Stawropol został zwodowany dopiero 11 czerwca 2024 r. Natomiast we wrześniu br. opuścił macierzystą stocznię i został przeholowany śródlądowymi drogami wodnymi na Bałtyk, gdzie w oparciu o port w Kronsztadzie prowadzone będą stoczniowe a następnie państwowe próby morskie. Po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego zasili on, jako piąta jednostka tego typu, 36. brygadę kutrów rakietowych Floty Bałtyckiej bazującą w Bałtyjsku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc