13 listopada z centrum lotów kosmicznych na Przylądku Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta nośna Atlas V, której ładunkiem był satelita rozpoznawczy należący do Narodowego Biura Rozpoznawczego (NRO) Stanów Zjednoczonych.
Start rakiety Atlas V był przekładany w ciągu ostatnich tygodni. To zaś wymuszało dokładne przeglądy techniczne głównych komponentów rakiety. Ostatecznie, pomimo drobnych problemów z układem zaworów, start udał się 13 listopada.
Zgodnie z polityką NRO, zadanie satelity oraz jej orbita pozostają tajne. Na prośbę klienta transmisja ze startu została zakończona trzy i pół minuty po starcie. Według obserwatorów ruchu satelitów znajdujących się na orbicie Ziemi nowe urządzenie może być kolejnym elementem konstelacji SDS (Satellite Data System), którego celem jest zapewnienie łączności Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych oraz prowadzić nasłuch transmisji.
Listopadowy start był 86. lotem rakiety nośnej Atlas V (spośród nich tylko jeden nieudany). Po raz pierwszy wykorzystano dodatkowe silniki startowe GEM 63, które wyprodukował koncern Northrop Grumman. Obecnie producent prowadzi dalszy rozwój rakiet GEM 63, które później będą wykorzystywane przez inne rakiety nośne amerykańskiego przemysłu kosmicznego. Rakiety nośne Atlas V są używane przez firmę United Launch Alliance (ULA), która jest przedsiębiorstwem joint-venture korporacji Lockheed Martin i Boeing.
Jeszcze w listopadzie ULA ma wykonać kolejny start rakiety nośnej (w tym przypadku Delta IV) z ładunkiem specjalnym na rzecz NRO. Dokładny termin nie został jeszcze ustalony, będzie podany w najbliższych dniach - był on uzależniony od sukcesu misji Atlas V.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu