16 października, w należącej do koncernu BAE Systems stoczni w Govan (dzielnicy szkockiego Glasgow), rozpoczęto prace przy budowie nowej hali produkcyjnej na potrzeby prac m.in. przy obecnie realizowanym programie budowy fregat typu City (Typ 26).
Po wybudowaniu hala będzie miała wymiary 170x80x49 m i umożliwi wykonywanie prac kadłubowych (w tym m.in. budowa modułów i sekcji oraz ich scalanie) dwóch fregatach Typu 26 jednocześnie. Obecna infrastruktura stoczniowa umożliwia budowę w osłoniętej hali jedynie dziobowych i rufowych modułów, które następie scalane są już na placu zewnętrznym. Nowa hala, która zbudowana zostanie przez firmę McLaughlin and Harvey, zapewni nie tylko znacznie poprawione warunki pracy przy konstrukcji okrętów, ale i znacznie je przyspieszy.
Wewnątrz zainstalowane zostaną m.in. cztery suwnice, w tym dwie główne o udźwigu do 100 ton oraz dwie o udźwigu 20 ton. Według założeń podczas prac w hali przebywać będzie do 500 pracowników. Jej budowa jest jednak niezwykle ambitnym przedsięwzięciem, ze względu bowiem na ilość dostępnego miejsca zdecydowano się że zostanie ona zbudowana w miejscu gdzie obecnie znajduje się basen stoczniowy. Samo przygotowanie gruntu pod budowę hali wymaga zatem odcięcia basenu, o wymiarach 210x90 m, od rzeki Clyde, osuszenia go, wypełnienia materiałem o odpowiedniej wytrzymałości, a także stosownego wzmocnienia tak powstałego podłoża (ten etap prac jest już na zaawansowanym etapie). Dopiero wówczas będzie można rozpocząć właściwe prace przy budowie hali. W całym projekcie zużytych ma zostać 6000 ton stali oraz ponad 20 000 m3 betonu. Projekt który ma zostać zrealizowany zakłada nie tylko zasypanie basenu ale i znaczącą modyfikację zaplecza stoczniowego na jego zachodnim brzegu.
Budowa tej konstrukcji jest częścią wartego ponad 300 mln GBP programu modernizacji infrastruktury zakładów BAE Systems zlokalizowanych nad rzeką Clyde. Stocznia w Govan odpowiedzialna jest za konstrukcje kadłubów nowych fregat, które następnie przeholowywane są do odległego o niecałe 3,5 km zakładu w innej dzielnicy Glasgow tj. Scotstoun. Według harmonogramu hala ma być gotowa już w przyszłym roku i jest bardzo prawdopodobne, że pierwszymi okrętami które będą wewnątrz budowane będą przyszłe Birmingham oraz Sheffield (pierwsze dwie jednostki należące do drugiej transzy produkcyjnej tj. Batch 2). Pierwsze trzy jednostki należące do wersji Batch 1 (Glasgow F88, Cardiff F89 oraz Belfast F90) powstają z wykorzystaniem obecnej infrastruktury. Na terenie przed hala konstrukcyjną realizowane są obecnie prace przy przyszłym HMS Cardiff, podczas gdy prototypowy Glasgow jest obecnie wyposażany w Scotstoun.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu