27 lutego korporacja Northrop Grumman poinformowała, że odpowiedziała na badanie rynkowe prowadzone przez agencję NSPA w sprawie programu AFSC, którego celem jest badanie możliwości zakupu nowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia dla wspólnej eskadry NATO.
Jak wskazywał producent, odpowiedź obejmowała informacje dotyczące samolotów E-2D Hawkeye. Obecnie są one eksploatowane przez lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych oraz Siły Samoobrony Japonii, a dodatkowo zamówione przez Francję (trzy egzemplarze dla lotnictwa morskiego). Jak wskazuje Northrop Grumman, konstrukcja spełnia potrzeby NATO – w konfiguracji lądowej, bez uzupełniania paliwa w locie, może przebywać w powietrzu przez sześć godzin. Zabudowa instalacji umożliwiającej pobieranie paliwa pozwala zwiększyć autonomiczność zgodnie z potrzebami operacyjnymi.
Obecnie producent wraz z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych prowadzą działania zmierzające do utrzymania życia linii montażowej jak najdłużej. To z kolei może być możliwe dzięki kontraktom eksportowym, które dotychczas objęły szesnaście egzemplarzy (13 do Japonii oraz 3 do Francji). Wśród potencjalnych kierunków wymienia się Egipt oraz Tajwan. Dodatkowo zainteresowanie wyrażają Indie, które wzorem Francji czy Stanów Zjednoczonych, chcą eksploatować E-2D na pokładach lotniskowców.
NATO, poprzez agencję NSPA, zapoczątkowało proces związany z wyborem następcy dla floty samolotów E-3 AWACS w kwietniu 2022 roku. Poza korporacją Northrop Grumman na badanie rynku odpowiedział także koncern Saab, a zainteresowanie wyrażają m.in. Boeing, Airbus oraz General Atomics. Zgodnie z planami flota E-3 ma zostać wycofana z eksploatacji do 2035 roku. Gotowymi rozwiązaniami, poza Northrop Grumman, dysponuje Saab (GlobalEye) oraz Boeing (E-7 Wedgetail).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu