21 lutego koncern Saab poinformował o przesłaniu odpowiedzi na badanie rynkowe prowadzone przez agencję NSPA w sprawie programu AFSC, którego celem jest możliwość zakupu nowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, fundamentem szwedzkiej propozycji ma być wielozadaniowy system GlobalEye, który obecnie jest wykorzystywany przez siły zbrojne Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a dodatkowo (w czerwcu 2022 roku) został zamówiony w liczbie dwóch egzemplarzy (z opcją na kolejne dwa) przez Szwecję. System Saab Globaleye został zintegrowany z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Bombardier Global 6000. Obok stacji radiolokacyjnej przeznaczonej do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających.
NATO, poprzez agencję NSPA, zapoczątkowało proces związany z wyborem następcy dla floty samolotów E-3 AWACS w kwietniu 2022 roku. Poza Saab zainteresowanie wyrażają także Boeing, Northrop Grumman, Airbus czy General Atomics. Zgodnie z planami flota E-3 ma zostać wycofana z eksploatacji do 2035 roku. Obecnie, poza koncernem Saab, gotowym rozwiązaniem dysponuje Boeing – mowa o samolotach E-7 Wedgetail, które są eksploatowane przez Republikę Korei, Turcję oraz Australię, a wkrótce także przez Wielką Brytanię. Dodatkowo mają zostać zamówione przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w celu zastąpienia należących do USAF E-3.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Peter
Polish air force need at least two GlobalEyes, three P-8A etc.