15 czerwca szef agencji zajmującej się eksploatacją samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3 Sentry należących do wspólnej jednostki NATO poinformował, że powoli Sojusz rozpoczyna analizy dotyczące zakupu następców dla powyższych maszyn. Wśród głównych faworytów wymienia się E-7 Wedgetail.
W grudniu planowane jest podpisanie kontraktu pomiędzy NATO oraz Boeingiem w sprawie kolejnej modernizacji i wydłużenia resursów płatowców E-3 Sentry. Ma to kosztować 750 mln dolarów i pozwolić na ich służbę do 2035 roku. Niestety coraz pomimo tego eksploatacja wysłużonych samolotów sprawia problemy techniczne.
Wskazanie E-7 Wedgetail nie jest przypadkowe. Konstrukcja została już wybrana przez Wielką Brytanię, a dodatkowo wzbudza zainteresowanie innych państw NATO – Francji oraz Stanów Zjednoczonych. W obu przypadkach siły powietrzne eksploatują obecnie E-3 Sentry różnych wersji. Głównym powodem problemów są zmniejszające się zapasy części zamiennych – samoloty tego typu powstały bowiem poprzez przebudowę samolotów Boeing 707, które już zostały wycofane z eksploatacji wśród cywilnych przewoźników.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu