13 grudnia w stoczni Seaspan Shipyards w Vancouver, w obecności między innymi premiera rządu Kanady, Justina Trudeau, odbyły się chrzest i początek operacji wodowania HMCS Protecteur. Ten okręt zaopatrzeniowy jest najdłuższą jednostką militarną zbudowaną w tym kraju.
Okręt zaopatrzeniowy HMCS Protecteur (numer burtowy 502) powstaje w ramach programu JSS (Joint Suppert Ship) z przeznaczeniem dla Królewskiej Kanadyjskiej Marynarki Wojennej. Już w 2013 roku rząd w Ottawie wybrał jako podstawę do projektowania jednostki, niemiecki zaopatrzeniowiec typu 702 (Berlin), który dostarczył holding thyssenkrupp Marine Systems. W grudniu 2015 roku Seaspan Shipyards Co. Ltd. wygrała kontrakt wstępny na realizację programu ze wsparciem thyssenkrupp Marine Systems Canada. W 2018 roku rozpoczęto cięcie blach do produkcji przyszłego HMCS Protecteur, a jego stępkę położono w styczniu 2020 roku. Część prac stalowych zlecono podwykonawcom. JSS mierzy 173,7 m i jest najdłuższym okrętem zbudowany w Kanadzie.
16 maja 2022 roku rozpoczęto palenie blach do budowy jednostki siostrzanej, która otrzyma nazwę HMCS Preserver (503). Ze względu na długi czas trwania programu JSS, aby „załatać dziurę” operacyjną po wycofaniu starych zaopatrzeniowców HMCS Protecteur i HMCS Preserver (w 2015 i 2016 roku), Departament Obrony Narodowej wydzierżawił jednostkę MV Asterix, będącą przebudowanym cywilnym kontenerowcem, który od 2018 roku wypełnia zadania wsparcia kanadyjskiej floty.
Prace nad przygotowaniem HMCS Protecteur do prób morskich będą kontynuowane w stoczni Seaspan w Vancouver. Okręt ma zostać dostarczony do Royal Canadian Navy pod koniec 2025 roku. Jego bliźniak w 2027.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu