Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2022 południowokoreańska firma Hyundai Rotem zaprezentowała swoją ofertę obronną.
Głównym punktem prezentowanej oferty były oczywiście czołgi. Hyundai Rotem zaprezentowała w formie modeli redukcyjnych (choć w dużych skalach) kilka czołgów rodziny K2 oraz wóz nowej generacji, oznaczony roboczo po prostu jako czołg podstawowy nowej generacji (NG MBT).
K2 są reprezentowane tradycyjnie przez duże modele K2 w wersji koreańskiej (model odzwierciedla modele transzy 1-3, które wizualnie są do siebie bardzo zbliżone z zewnątrz) oraz tzw. K2PL, ustawione w sposób mający ułatwić obserwatorowi porównanie obu pojazdów, dla K2PL korzystne. Model ten jednak prezentuje niezrealizowaną koncepcję K2PL z nową wieżą, nowym dłuższym kadłubem i szeregiem innych zmian - tymczasem do realizacji zostanie prawdopodobnie skierowany inny wariant, z pancerzem dodatkowym, aktywnym systemem ochrony pojazdu KAPS i szeregiem innych udoskonaleń. Generalnie jednak zmian będzie mniej, niż na modelu K2PL, zaś sam docelowy polski pojazd będzie przypominał w swoich założeniach wóz norweski, różniąc się od niego jednak m.in. aktywnym systemem ochrony (na wozie K2NO zaproponowano asop Rafael ADS Trophy HV) czy niektórymi szczegółami wyposażenia (zarówno w wozie polskim, jak i norweskim zastosowanych ma być wiele elementów produkcji lokalnej, z natury rzeczy różniących się od siebie). K2NO również jest prezentowany w formie modelu redukcyjnego.
Listę czołgów zamyka wspomniany NG MBT o niezwykle futurystycznym wyglądzie, przywodzącym na myśl najbardziej zaawansowane koncepcje. Ma to być czołg stosunkowo lekki, o załodze liczącej zaledwie 2-3 osoby, uzbrojony w 130 mm armatę gładkolufową oraz wyposażony w szereg nowatorskich rozwiązań, m.in. w wetronikę pozwalającą na współpracę z pojazdami bezzałogowymi. Prace związane z K2PL mogłyby być wstępem do wspólnej budowy czołgu nowej generacji.
Nie zapomniano także o pojazdach kołowych. Wśród nich znaleźć można np. model lekkiego pływającego kto K808, większego brata lekkiego kto K806. K806 i K808 (znane także pod nazwami KW1 i KW2) są typowymi przedstawicielami kołowych lekkich kołowych transporterów opancerzonych. Krótszy K806 ma masę 16 ton, K808 zaś 20 ton (rzeczywista masa poszczególnych odmian oczywiście różni się zależnie od uzbrojenia i wyposażenia). Do tej pory zaprezentowano następujące warianty na bazie K806: wóz ewakuacji medycznej, kołowy transporter opancerzony (w dwóch odmianach), wóz wsparcia ogniowego uzbrojony w 90 mm armatę. Na bazie K808 powstał dotychczas: wóz wsparcia ogniowego Jupiter 8×8 ze 120 mm armatą, samobieżny artyleryjski zestaw przeciwlotniczy AAGW, samobieżny moździerz kalibru 120 mm, wóz dowodzenia i kołowy bojowy wóz piechoty.
Co ciekawe, mniejszy i lżejszy K806 nie jest pojazdem amfibijnym, za to K808 może samodzielnie pokonywać przeszkody wodne. Ofertę uzupełnia futurystyczny (i spójny wizualnie z NG MBT) przyszły kto NG WAV. Ma to być pojazd cięższy od K808 (do ok. 30 ton), o dobrej mobilności, z napędem hybrydowym oraz nowoczesnym wyposażeniem. Należy wspomnieć, że Hyundai Rotem oferuje stronie polskiej współpracę w zakresie opracowania następcy KTO Rosomak. Nieco z boku znalazło się miejsce dla bezzałogowego pojazdu 6x6 HR Sherpa.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Kolejny Miś na miarę naszych możliwości. Miał być K2PL, a okazał się niemal standardowym K2. Cóż dopisanie dwóch literek kosztuje znacznie mniej, jak głęboka modyfikacja podwozia i wieży. Zapewne żaden dzieciak polityka czy generała nie będzie stanowił załogi tego czołgu, po co więc marnować pieniądze na odseparowanie magazynów amunicji, i zwiększenie odporności balistycznej pancerza. Liczy się sztuka.
Izolowany magazyn amunicji jak i systemy ASOP to absolutnie powinien być obowiązkowy punkt widzenia ci o K2PL