8 stycznia na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelacją dotyczącą rozwoju i przyszłości Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. w Łodzi.
Powyższa interpelacja została skierowana do resortu obrony przez panią poseł Aleksandrę Karolinę Wiśniewską (Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska) w połowie listopada 2024 roku. Odpowiedzi, zgodnie z procedurą, udzieli Sekretarz Stanu w MON Paweł Bejda. Czytamy w niej, Ministerstwo Obrony Narodowej wspiera wszelkie inicjatywy zmierzające do wzmocnienia potencjału polskiego przemysłu obronnego, które przynoszą korzyści gospodarce oraz podnoszą bezpieczeństwo i pozycję Polski w Unii Europejskiej oraz NATO.
W Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 w Łodzi resort obrony narodowej planuje ulokowanie zdolności do realizacji m.in. zadań obsługowo-naprawczych i serwisowych dla niektórych systemów istotnych dla eksploatacji sprzętu wojskowego (np. czołgów ABRAMS i śmigłowców AH-64).
Przypomnijmy, obecnie Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. specjalizują się w obsłudze śmigłowców eksploatowanych w Wojsku Polskim (produkcji rosyjskiej oraz SH-2G Super Seasprite). Poza tym zakład realizuje z sukcesem umowy eksportowe, m.in. na rynku afrykańskim. Dodatkowo zamiejscowy oddział w Dęblinie są ważnym elementem programu wsparcia eksploatacji odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonard M-346 Bielik.
W ramach umów offsetowych związanych z zakupami nowych śmigłowców WZL Nr 1 S.A. w Łodzi staną się kluczowym punktem serwisowania bojowych Boeing AH-64E Apache oraz morskich Leonardo AW101. Nie można wykluczyć, że wraz z kontynuacją zamówień wiropłatów, rola łódzkich zakładów jeszcze wzrośnie. W najbliższych latach można spodziewać się zakupów śmigłowców szkolno-treningowych, dużej liczby maszyn transportowych oraz wielozadaniowych wiropłatów pokładowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu