Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ministerstwo Obrony Narodowej wyjaśnia kwestię zakupu samochodów opancerzonych 4x4

Fot. Bartłomiej Kucharski

20 października na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację dotyczącą zamówienia opancerzonych samochodów  KIA Motors KLTV Raycolt 4×4 na potrzeby Wojska Polskiego.

Powyższa interpelacja została przesłana do MON 16 sierpnia bieżącego roku. Jej autorem był poseł Paweł Bejda (Klub Parlamentarny Koalicja Polska). Zawarł w niej cztery pytania:

1. Kiedy zostało rozpoczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę 400 pojazdów opancerzonych 4x4 i w jakim trybie zostało przeprowadzone?

2. Ile ofert i jakich firm zostało zgłoszonych w tym postępowaniu?

3. Na podstawie jakich przesłanek podjął Pan decyzję o zleceniu zamówienia na dostarczenie pojazdów opancerzonych 4x4 o wartości 1,2 mld zł bezpośrednio do PGZ, która nigdy takich pojazdów nie produkowała?

4. W jakim trybie wybrano właśnie pojazdy KIA?

Odpowiedzi na nie udzielił, zgodnie z procedurą, wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na pozyskanie lekkich pojazdów rozpoznawczych 4x4 (LPR) zostało wszczęte 21 czerwca 2023 r. w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, z wyłączeniem ze stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zaproszenie do negocjacji skierowano do Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA (PGZ SA). Zgodnie z zaproszeniem – do negocjacji oferta została złożona przez PGZ SA.

PGZ SA na potrzeby realizacji tego zamówienia utworzyła konsorcjum z firmą Rosomak SA (lider techniczny). Rosomak SA posiada wieloletnie doświadczenie w opracowaniu, produkcji i dostawie do Sił Zbrojnych RP szerokiej gamy (różnych wersji) pojazdów/transporterów kołowych.

Pojazdy Kia LTV wybrano w oparciu o przeprowadzoną przez Agencję Uzbrojenia analizę rynku pod kątem spełnienia wymagań taktyczno-technicznych dla LPR, określonych we Wniosku Dowódcy Generalnego RSZ w sprawie pozyskania LPR w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. W trakcie przedmiotowej analizy rynku zapytanie ofertowe skierowano również do następujących podmiotów (wskazanych przez producentów oferowanych pojazdów): Polski Holding Obronny (jako kooperant firmy Navistar Defense); AMZ-KUTNO SA (jako kooperant Ford Polska); Auto Podlasie Sp. z o.o. (jako kooperant Toyota Central Europe).

Przypomnijmy, Agencja Uzbrojenia (14 sierpnia) podpisała kontrakt z konsorcjum PGZ S.A. oraz Rosomak S.A. w sprawie dostaw (w latach 2024-30) około 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych wraz z pakietami logistycznym oraz szkoleniowym. Umowa ma wartość około 1,2 mld PLN brutto. Bazą dla LPR będzie najnowsza wersja lekkiego pojazdu terenowego Kia Motors KLTV Raycolt 4×4.

Według różnych źródeł, Polska ma zamiar nabyć łącznie od 3 do 4 tysięcy pojazdów (pojawiają się także większe, acz mniej realne wartości). Legwan zastąpi wszystkie UAZ-y-469 i Honkery, stanowiąc ogniwo pośrednie między pojazdami o DMC 3,5 t (jak Ford Ranger), a cięższymi pojazdami o masie kilkunastu ton (jak Waran). W Rosomak S.A. powstać ma docelowo linia spawalnicza oraz linia montażowa, na której powstawać będą pojazdy 4×4. Przewidywana jest zresztą szersza polonizacja, z przeniesieniem do Polski produkcji niektórych kluczowych podzespołów włącznie. Rosomak S.A. prowadzi w tym celu rozmowy z Polską Grupą Motoryzacyjną.

 

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc