20 października na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację dotyczącą zamówienia opancerzonych samochodów KIA Motors KLTV Raycolt 4×4 na potrzeby Wojska Polskiego.
Powyższa interpelacja została przesłana do MON 16 sierpnia bieżącego roku. Jej autorem był poseł Paweł Bejda (Klub Parlamentarny Koalicja Polska). Zawarł w niej cztery pytania:
1. Kiedy zostało rozpoczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę 400 pojazdów opancerzonych 4x4 i w jakim trybie zostało przeprowadzone?
2. Ile ofert i jakich firm zostało zgłoszonych w tym postępowaniu?
3. Na podstawie jakich przesłanek podjął Pan decyzję o zleceniu zamówienia na dostarczenie pojazdów opancerzonych 4x4 o wartości 1,2 mld zł bezpośrednio do PGZ, która nigdy takich pojazdów nie produkowała?
4. W jakim trybie wybrano właśnie pojazdy KIA?
Odpowiedzi na nie udzielił, zgodnie z procedurą, wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na pozyskanie lekkich pojazdów rozpoznawczych 4x4 (LPR) zostało wszczęte 21 czerwca 2023 r. w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, z wyłączeniem ze stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zaproszenie do negocjacji skierowano do Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA (PGZ SA). Zgodnie z zaproszeniem – do negocjacji oferta została złożona przez PGZ SA.
PGZ SA na potrzeby realizacji tego zamówienia utworzyła konsorcjum z firmą Rosomak SA (lider techniczny). Rosomak SA posiada wieloletnie doświadczenie w opracowaniu, produkcji i dostawie do Sił Zbrojnych RP szerokiej gamy (różnych wersji) pojazdów/transporterów kołowych.
Pojazdy Kia LTV wybrano w oparciu o przeprowadzoną przez Agencję Uzbrojenia analizę rynku pod kątem spełnienia wymagań taktyczno-technicznych dla LPR, określonych we Wniosku Dowódcy Generalnego RSZ w sprawie pozyskania LPR w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. W trakcie przedmiotowej analizy rynku zapytanie ofertowe skierowano również do następujących podmiotów (wskazanych przez producentów oferowanych pojazdów): Polski Holding Obronny (jako kooperant firmy Navistar Defense); AMZ-KUTNO SA (jako kooperant Ford Polska); Auto Podlasie Sp. z o.o. (jako kooperant Toyota Central Europe).
Przypomnijmy, Agencja Uzbrojenia (14 sierpnia) podpisała kontrakt z konsorcjum PGZ S.A. oraz Rosomak S.A. w sprawie dostaw (w latach 2024-30) około 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych wraz z pakietami logistycznym oraz szkoleniowym. Umowa ma wartość około 1,2 mld PLN brutto. Bazą dla LPR będzie najnowsza wersja lekkiego pojazdu terenowego Kia Motors KLTV Raycolt 4×4.
Według różnych źródeł, Polska ma zamiar nabyć łącznie od 3 do 4 tysięcy pojazdów (pojawiają się także większe, acz mniej realne wartości). Legwan zastąpi wszystkie UAZ-y-469 i Honkery, stanowiąc ogniwo pośrednie między pojazdami o DMC 3,5 t (jak Ford Ranger), a cięższymi pojazdami o masie kilkunastu ton (jak Waran). W Rosomak S.A. powstać ma docelowo linia spawalnicza oraz linia montażowa, na której powstawać będą pojazdy 4×4. Przewidywana jest zresztą szersza polonizacja, z przeniesieniem do Polski produkcji niektórych kluczowych podzespołów włącznie. Rosomak S.A. prowadzi w tym celu rozmowy z Polską Grupą Motoryzacyjną.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu