17 czerwca konsorcjum pod przewodnictwem estońskiej firmy Milrem Robiotics otrzymało od Komisji Europejskiej kontrakt o wartości 30,6 mln EUR na opracowanie bezzałogowego lądowego pojazdu bojowego. Środki pochodzą z Europejskiego Programu Rozwoju Przemysłu Obronnego (European Defence Industrial Development Programme). Program nosi nazwę iMUGS (integrated Modular Unmanned Ground System, ang. zintegrowany modułowy bezzałogowy system lądowy). Całkowita wartość projektu wynosi 32,6 mln EUR.
W trakcie realizacji projektu opracowana zostanie modułowa i skalowalna architektura hybrydowych systemów opcjonalnie załogowych, która miałaby być podstawą dla wspólnego europejskiego „środowiska bezzałogowego”, tj. ogólnoeuropejskiego, standardowego zestawu lądowych i powietrznych platform bezzałogowych, systemów dowodzenia, kontroli i komunikacji, czujników, algorytmów itd. Prototypowy system ma być oparty na istniejącym pojeździe bezzałogowym THeMIS firmy Milrem Robotics. Pojazd prototypowy zostanie przetestowany w różnych środowiskach operacyjnych i w różnych warunkach klimatycznych w ramach ćwiczeń realizowanych przez siły zbrojne państw członkowskich UE oraz podczas osobnych testów.
Projekt jest realizowany przez Estonię, ale jego wymagania techniczne zostały uzgodnione z: Finlandią, Łotwą, Niemcami, Belgią, Francją i Hiszpanią, które wspólnie partycypują w kosztach projektu, wykładając pozostałe 2 mln EUR. Realizacja ma potrwać trzy lata, a podczas prac zgromadzona zostanie wiedza z zakresu praktycznego wykorzystania tego rodzaju pojazdów, opracowane zostaną koncepcje współpracy pojazdów załogowych i bezzałogowych (z uwzględnieniem aspektów etycznych mających zastosowanie do robotyki, sztucznej inteligencji oraz systemów autonomicznych). Częścią projektu będzie też opracowanie nowoczesnych wirtualnych środowisk symulacyjnych.
Konsorcjum pod przewodnictwem firmy Milrem Robotics otrzymało od Komisji Europejskiej grant na opracowanie wspólnego europejskiego bezzałogowego pojazdu naziemnego. Podstawą do budowy prototypu będzie dobrze znany THeMIS (na grafice jako niszczyciel czołgów uzbrojony w pociski Brimstone 2, element systemu Jericho). Rys. MBDA
W skład konsorcjum pod przewodnictwem Milrem Robotics (koordynator projektu) wchodzi kilkanaście różnych firm i instytucji: GT Cyber Technologies, Safran Electronics & Defense, NEXTER Systems, Krauss-Maffei Wegmann, Diehl Defense, Bittium Wireless, Insta DefSec, (Un) Manned, dotOcean, Latvijas Mobilais Telefons, GMV Aerospace and Defence, Estonian Military Academy i Royal Military Academy of Belgium.
Dzień wcześniej firma Milrem Robotics opublikowała zdjęcie (lub fotomontaż?), przedstawiający podwozie ciężkiego bezzałogowego wozu bojowego RCV Type X, na którym osadzona była wieża. Była to wieża CPWS Gen. 2 belgijskiej firmy John Cockerill. Jest to lekka wieża o aluminiowym korpusie, przeznaczona do montażu na lekkich pojazdach bojowych. Może być uzbrojona w . 20÷30 mm armatę (producent na swojej stronie rekomenduje wykorzystanie 25 mm armaty M242 lub 30 mm M230LF na amunicję 30×113 mm), sprzężony z nią 7,62 mm i, opcjonalnie, np. dwie wyrzutnie ppk, wyrzutnie granatów dymnych itd. Co ciekawe, wieża może być zarówno zdalnie sterowana z wnętrza pojazdu (w tym wypadku ze stanowiska operatora znajdującego się poza pojazdem), jak i z wnętrza wieży, jako typowa jednoosobowa wieża załogowa. Na oficjalną gotowego prototypu poczekamy jeszcze do jesieni bieżącego roku.
(Bartłomiej Kucharski ) | Foto: Milrem Robotics |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu