8 listopada media malezyjskie poinformowały, że Ministerstwo Obrony tego kraju unieważniło umowę dotyczącą leasingu czterech wielozadaniowych śmigłowców transportowych UH-60 Black Hawk.
Powodem powyższego kroku są problemy z realizacją z winy wykonawcy. Zgodnie z zapisami, zawartej w maju 2023 roku, umowy firma Aerotree Defence and Services miała dostarczyć (do końca października 2024 roku) cztery wiropłaty. Ich eksploatacja w strukturach lotnictwa wojsk lądowych Malezji miała trwać przynajmniej przez okres pięciu lat. Od dłuższego czasu wykonawca zgłaszał problem z realizacją, wynikającą z braku możliwości dostawy odpowiednio przygotowanych wiropłatów.
Śmigłowce miały pozwolić na częściowe załatanie luki sprzętowej po wycofaniu z eksploatacji dotychczas używanych S-61N Nuri. Problem z zakupem nowych wiropłatów wielozadaniowych jest znany w Malezji od lat – obecnie, ze względów budżetowych, w linii znajdują się m.in. cztery (leasingowane) AW139, które być może zostaną odkupione od właściciela (firmy Westar Aviation Services) około 2027 roku. Dodatkowo Ministerstwo Obrony Malezji planuje wyleasingować 24 egzemplarze AW149 (także z opcją wykupu). Całość ma trafić do Sił Powietrznych tego kraju.
Obok powyższy także lotnictwo wojsk lądowych sygnalizuje potrzeby zakupu bądź leasingu nowych wiropłatów kategorii średniej. Nie można wykluczyć, że rząd w Kuala Lumpur zdecyduje się na nawiązanie współpracy z producentem rodziny S-70 Black Hawk i leasingiem fabrycznie nowych wiropłatów tego typu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu