10 października amerykański Departament Obrony poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Lockheed Martin w sprawie modyfikacji wyposażenia wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Fighting Falcon należących do nieujawnionego użytkownika.
Październikowa umowa ma wartość 22 mln USD, a w momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków w kwocie 3,6 mln USD. Cała kwota pochodzi od użytkownika eksportowego, a pośrednictwo Departamentu Obrony wynika z zastosowania procedury FMS. Prace mają zostać realizowane w zakładach producenta w Fort Worth w stanie Teksas i potrwać do końca 2028 roku. Głównym celem jest modyfikacja wyposażenia i oprogramowania samolotów poprzez instalację systemu AutoGCAS.
14 października media południowoamerykańskie poinformowały, że zamawiającym jest Chile, a prace obejmą eksploatowane w tym kraju F-16C/D Fighting Falcon Block 50. Powyższe państwo zamówiło w 2002 roku, poprzez procedurę FMS, dziesięć fabrycznie nowych samolotów powyższego typu (sześć jednomiejscowych i cztery dwumiejscowe), które dostarczono w 2006 roku.
System AutoGCAS ma za zadanie automatycznie przejąć sterowanie samolotu w przypadku wykrycia, że trasa lotu może doprowadzić do kontrolowanego zderzenia z powierzchnią ziemi. Tego typu sytuacja, zdarza się, w wielozadaniowych samolotach bojowych m.in. podczas dynamicznych manewrów skutkujących utratą przytomności przez pilotów. System został wdrożony przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (m.in. na F-16 Fighting Falcon oraz F-35 Lightning II) w 2014 roku. Od tamtej pory uratował życie (przynajmniej) dwunastu pilotów, a także nie dopuścił do zniszczenia jedenastu samolotów.
Ze względu na wiek, władze Chile muszą rozpocząć proces modyfikacji i modernizacji posiadanej floty F-16C/D Fighting Falcon, które są uzupełniane przez odkupione w Europie (używane) F-16AM/BM Fighting Falcon.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu