Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Litewska Marynarka Wojenna modernizuje flotę, kupując... holownik

Wizja artystyczna holownika Damen ASD 3010 Ice w malowaniu Lietuvos Karinės jūrų pajėgos. Fot. Damen

2 sierpnia podlegająca Ministerstwu Obrony Narodowej Republiki Litwy Agencja Zasobów Obronnych (Gynybos resursų agentūra prie Krašto apsaugos ministerijos) podpisała umowę z holenderską grupą stoczniową Damen Group na budowę holownika eskortującego typu ASD 3010 Ice dla Litewskiej Marynarki Wojennej (Lietuvos Karinės jūrų pajėgos).

Podpisana umowa opiewa na kwotę 10,8 mln EUR i zakłada dostarczenie jednostki w przeciągu dziewięciu miesięcy. Zostanie ona zbudowana przez należącą do Damena stocznie w rumuńskim Gałaczu (Șantierul naval Galați).

Co należy podkreślić, będzie to pierwsza nowo zbudowana jednostka w stosunkowo krótkiej, współczesnej historii istnienia  Lietuvos Karinės jūrų pajėgos (ten rodzaj sił zbrojnych został odtworzony 4 lipca 1992 roku). Zamówiony holownik klasyfikowany jest jako tylkopędnikowy, stąd akronim ASD (Azimuth Stern Drive). Kadłub jest odpowiednio wzmocniony by spełniać klasę lodową 1A, co oznacza zdolność do kruszenia lodu o grubości do 0,8 m (zbudowany ze stali o grubości od 12 do 17 mm). Jednostki typu ASD 3010 Ice legitymują się wypornością pełną (przy 98% jednostce napełnienia) 590 ton, przy wymiarach 29,84 x 10,43 x 4,90 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Caterpillar 3516 HD TA/B o łącznej mocy 3840 kW, które poprzez przekładnie redukcyjne obracają dwoma pędnikami azymutalnymi Konsgberg Maritime US 205 (o średnicy śruby 2400 mm). Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 13 węzłów oraz uciąg na palu do 60 ton (poruszając się do przodu) i do 55 ton podczas ruchu wstecz. Dodatkowo zainstalowane są dwa mniejsze agregaty prądotwórcze Caterpillar C4.4 TA o mocy pozornej 107 kVa wytwarzające prąd o napięciu 230 / 400 V. Załoga składa się z ośmiu osób, które do swojej dyspozycji mają trzy kabiny dwuosobowe i dwie pojedyncze (dla dowódcy i pierwszego mechanika), przy czym pierwszy z nich, jako jedyny kabinę posiada na pokładzie głównym, podczas gdy pozostałe pomieszczania znajdują się pokład niżej. Na pokładzie dziobowym zainstalowana będzie napędzana hydraulicznie dwubębnowa wyciągarka kotwiczno–cumownicza o uciągu dynamicznym do 35T i prędkości wybierania do 27,7 m/min. Urządzenie to charakteryzuje się siłą trzymania na hamulcu równą 150 ton. Oryginalny projekt zakłada instalację radaru nawigacyjnego typu Furuno FAR 2218-BB (nie wiadomo czy ze względu na wojskowe przeznaczenie strona litewska dokona zmiany w tym wyposażeniu). Standardowo Damen swoje holowniki wyposaża także m.in. w: system autopilota Simrad AP 70, echosondę Furuno FE 800. Jako wyposażenie opcjonalne Damen umożliwia instalację dwóch działek wodnych do gaszenia pożarów. Jest bardzo prawdopodobne, że jednostka budowana dla Lietuvos Karinės jūrų pajėgos takie wyposażenie otrzyma.

Warto wspomnieć że holownik tego samego typu oferowany był także i Polsce, gdy poszukiwano nowych jednostek pomocniczych dla naszej Marynarki Wojennej(https://zbiam.pl/artykuly/balt-military-expo-2016-oczekiwaniu-decyzje).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc