27 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisały kontrakt na opracowanie ciężkich śmigłowców transportowych CH-47F Chinook Block II, powyższe prace mają umożliwić służbę poza połowę wieku.
Umowa ma wartość 276,6 mln dolarów i zakłada finalizację prac w sierpniu 2020 roku. Dwa tygodnie wcześniej uruchomiono finansowanie budowy prototypu MH-47G Block II, co kosztowało zamawiającego kolejnych 27 mln dolarów. Oba kontrakty były, nieoficjalnie, potwierdzane w czasie tegorocznego Salonu Lotniczego w Paryżu.
Według planów, Boeing zmodernizuje 542 CH-47F/G Chinook Block I do nowego standardu. Prace będą realizowane w latach 2023-40. Wśród zmian wymienia się zastosowanie nowych łopat wirników (zwiększających udźwig), unowocześniony układ przeniesienia mocy, przebudowany układ paliwowy czy nowe sekcje kadłuba o zwiększonej odporności i żywotności. Dodatkowo producent ma przygotować strukturę do zastosowania w przyszłości nowych jednostek napędowych, których wymiana planowana jest około połowy wieku w ramach programu CH-47F Block III.
Obecnie producent skupia się na realizacji umów na produkcję i dostawy CH-47F Chinook Block I. Tylko dla Departamentu Obrony zlecenia zapewniają życie linii montażowej do 2020 roku, do tego dochodzą liczne kontrakty eksportowe. Wśród nowych rynków zbytu wymienia się obecnie Niemcy, gdzie Boeing rywalizuje z Lockheed Martin w sprawie sprzedaży 40-60 ciężkich śmigłowców transportowych.
(ŁP) | Foto: US Army |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu