23 stycznia amerykańska korporacja General Dynamics Land Systems ogłosiła pomyślne zakończenie prób prototypu pojazdu rozpoznawczego ARV.
Testy prototypu ARV (Advanced Reconnaissance Vehicle, zaawansowany pojazd rozpoznawczy) zostały zrealizowane między styczniem a listopadem 2023 r. Prowadzono je na poligonach Nevada Automotive Test Center (NATC), Aberdeen Proving Ground w stanie Maryland i w bazie Korpusu Piechoty Morskiej Camp Pendleton w stanie Kalifornia. Na dostarczonych prototypach przeprowadzono próby: systemów dowodzenia i kontroli (C2), łączności, przetwarzania danych, współpracy z bezzałogowymi systemami powietrznymi, mobilności (zarówno na lądzie, jak i w wodzie), odporności (przeciwminowej i balistycznej), oceny cyberbezpieczeństwa oraz zakłóceń elektromagnetycznych. Testy mobilności obejmowały m.in. pływanie po oceanie i desantowanie na przybrzeżnych plażach. W testach brali udział żołnierze ze zmechanizowanych oddziałów rozpoznawczych (Light Armored Reconnaissance) Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Richard Trotter, dyrektor programu ARV w General Dynamics Land Systems, powiedział, że „Działania testowe i demonstracyjne przeprowadzone w ubiegłym roku pomogły nam zebrać dane, które pozwalają nam spełnić, a nawet przekroczyć wymagania piechoty morskiej w programie ARV”. Dodał, że przedstawiciele GDLS „są pewni, że uda im się osiągnąć kluczowe wymagania dotyczące wydajności i zapewnić swojej konstrukcji dobrą pozycję w kolejnej fazie programu”. Z kolei Chris Dell, menedżer programu ARV w General Dynamics Land Systems, powiedział, że „Wspólna praca z żołnierzami US Marine Corps obsługującymi ARV i otrzymywanie informacji zwrotnych były bardzo ważne”, dodając, że „ich konstruktywne opinie są bezcenne, ponieważ GDLS dąży do opracowania innowacyjnego i rewolucyjnego rozwiązania”. Same testy ocenił jako „jedne z najbardziej kompleksowych, w jakiej firma kiedykolwiek brała udział”.
ARV opracowany przez GDLS to kołowy transporter opancerzony w układzie 8×8, zbudowany na bazie doświadczeń wyniesionych z opracowywania i wytwarzania pojazdów różnych oddziałów GDLS na całym świecie (np. Stryker, LAV 600, Dragón). Pojazd rozpoznawczy ma dysponować: rozbudowanym zestawem czujników, możliwością współpracy z bezzałogowymi statkami powietrznymi (a w przyszłości także z bezzałogowymi pojazdami lądowymi i wodnymi), bogatym zestawem środków łączności itd. Modułowa, otwarta architektura systemu umożliwia łatwą rekonfigurację pojazdu w razie potrzeby. Nowością ma być innowacyjny napęd do poruszania się w wodzie, z wektorowanym ciągiem i systemem zabezpieczeń umożliwiających poruszanie się nawet na trudnych akwenach. Uzbrojenie stanowi na razie tylko 7,62 mm km do samoobrony.
W ramach programu ARV US Marine Corps zamierza pozyskać następcę transporterów rozpoznawczych LAV-25. Dziś dysponuje kilkuset LAV-25 w różnych wersjach: są to przede wszystkim kolejne modyfikacje pojazdu bazowego (oznaczone jako A1, A2 i A3), jak i wersje specjalistyczne: przeciwpancerna (LAV-AT), samobieżny moździerz (LAV-M), wóz zabezpieczenia technicznego (LAV-R) itd. Jako ciekawostkę warto dodać, że w oczekiwaniu na nowe czołgi lekkie (program MPF), US Army wypożyczyła od US Marine Corps kilkanaście LAV-25A2, które tymczasowo pełniły funkcję opancerzonych pojazdów wsparcia ogniowego. GDLS konkuruje w programie ARV z Textronem, który zaproponował pojazd Cottonmouth w układzie 6×6.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu