26 listopada koncern MBDA poinformował o zakończeniu prób kwalifikacyjnych kierowanych pocisków przeciwokrętowych Sea Venom/ANL. Po zakończeniu prac administracyjnych broń zostanie wdrożona do eksploatacji.
Zgodnie z komunikatem producenta, ostatnie próby zostały zrealizowane 17 listopada na poligonie Ile du Levant, który należy do francuskiej Dyrekcji Generalnej ds. Uzbrojenia (DGA). Brytyjsko-francuski projekt zostanie wdrożony do produkcji – pierwszym nosicielem zostaną śmigłowce pokładowe Leonardo AW159 Wildcat należące do Royal Navy, a w później także Airbus H160M Guépard zamówione dla Marine nationale.
Listopadowe próby były ostatnimi. Cały program narodził się w 2014 roku, kiedy władze Wielkiej Brytanii oraz Francji podpisały umowę w celu opracowania nowej broni dla wielozadaniowych śmigłowców pokładowych. MBDA Sea Venom/ANL zastąpią w magazynach obecnie eksploatowane pociski Sea Skua oraz AS15TT, które służą do zwalczania celów nawodnych. Nowa broń ma masę około 100 kg i zasięg wynoszący około 20 km. Pierwsze odpalenie miało miejsce na poligonie Ile du Levant w lipcu 2017 roku. W kolejnych latach zakres prób był rozszerzany i obejmował m.in. poprawność działania wielozakresowego układu naprowadzania.
Zakończenie badań otworzy drogę do rozpoczęcia produkcji oraz rozszerzenia działań marketingowych producenta. Pocisk ma być oferowany na rynkach eksportowych, w tym państwach wykorzystujących broń przeciwokrętową tej klasy: Republice Federalnej Niemiec, Brazylii, Malezji, Kuwejcie, Turcji, Republice Korei oraz kilku krajach Bliskiego Wschodu. Dodatkowo nie można wykluczyć próby zainteresowania pociskiem także Polski, która oczekuje na dostawy czterech wielozadaniowych Leonardo AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz prowadzi program Kondor, zakładający zakup do ośmiu pokładowych śmigłowców nowej generacji – jednym z faworytów jest tu AW159 Wildcat.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu