14 października korporacja Lockheed Martin poinformowała, że agencja DARPA oraz firma Sikosky Aircraft (będąca częścią powyższej korporacji), podpisali umowę w sprawie kolejnego etapu rozwoju bezzałogowego śmigłowca UH-60 Black Hawk.
Październikowa umowa ma wartość 6 mln USD i dotyczy instalacji autonomicznego systemu kierowania ALIAS/MATRIX na doświadczalnym UH-60M Black Hawk, który jest wykorzystywany do prób DARPA w zakresie testowania rozwiązań bezzałogowych aparatów latających oraz ograniczających załogę do jednej osoby. Wcześniej powyższy egzemplarz otrzymał już elektroniczny system sterowania. Nowe rozwiązania techniczne, testowane przez DARPA, mają umożliwić ograniczenie pracochłonności pracy pilotów, zwiększyć bezpieczeństwo lotów, a także dać większe możliwości operacyjne dowódców.
Zgodnie z deklaracjami system ALIAS/MATRIX ma zostać zintegrowany ze śmigłowcem w 2025 roku. Dotychczas system był testowany w ośrodku badawczym oraz latającej platformie przez „setki” godzin. Eksperymentalny UH-60 Black Hawk, z możliwością lotów bezzałogowych, był prezentowany praktycznie przez DARPA (z udziałem Lockheed Martin) w lipcu 2024 roku.
Rozwój śmigłowca UH-60 Black Hawk, w tym badanie możliwości przekształcenia go w konstrukcję bezzałogową bądź umożliwiającą ograniczenie załogi do jednego pilota, ma związek z długofalowymi planami Departamentu Obrony. Obecnie zakłada się, że wiropłaty powyższej rodziny będą eksploatowane w Stanach Zjednoczonych do lat 70. XXI wieku, natomiast powyższy okres może zostać wydłużony – obecnie producent oraz władze negocjują kolejną wieloletnią umowę produkcyjną (umożliwiającą dostawy do 2032 roku). Dodatkowo rodzina S-70 Black Hawk znajduje się w ofercie komercyjnej amerykańskiej korporacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu