30 czerwca media w Grecji oraz Republice Korei poinformowały, że władze obu wymienionych państw podjęły decyzje o zakupie wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II.
W przypadku Grecji mowa o pierwszej partii maszyn tego typu. Zgodnie z upublicznionymi informacjami, 29 czerwca rząd w Atenach przesłał do Waszyngtonu oficjalne zapytanie ofertowe LoR (Letter of Request) obejmujące możliwość zakupu łącznie 40 samolotów (w tym 20 w opcji kontraktowej). Według greckiego premiera, procedura może zostać zrealizowana w trybie przyspieszonym, a same starania Greków związane z zamówieniem najnowszego produktu korporacji Lockheed Martin zostały zapoczątkowane około 2019 roku. Zakup F-35A Lightning II będzie kolejnym elementem programu modernizacji lotnictwa wojskowego, które dotychczas objęło zamówienie we Francji 24 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale oraz modernizację do standardu F-16V Fighting Falcon 83 maszyn tego typu. W ostatnich dniach rząd w Atenach zatwierdził także projekt modernizacji (do standardu Block 50+ Advanced) 38 pozostałych F-16C/D Fighting Falcon wcześniejszych serii produkcyjnych.
Tego samego dnia komitet ds. obronnych Republiki Korei zatwierdził projekt zamówienia dodatkowych 20 wielozadaniowych samolotów F-35 Lightning II, które mają dołączyć do 40 sztuk dostarczonych w latach 2019-2022. Potencjalna wartość kontraktu może opiewać na kwotę około 3 mld USD, a dostawy miałyby rozpocząć się w obecnym dziesięcioleciu. Obecnie brak informacji, czy Seul chce zamówić maszyny w klasycznej odmianie F-35A czy też skróconego startu i pionowego lądowania F-35B – te ostatnie mogłyby stać się elementem grupy lotniczej rosnącej liczby okrętów zdolnych do przenoszenia śmigłowców i samolotów skróconego startu oraz pionowego lądowania (obecnie w linii znajdują się dwa śmigłowcowce desantowe typu Dokdo, a dodatkowo zatwierdzono projekt budowy lotniskowca).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Musimy spłacać jakoś 774