Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejna wizyta francuskiego FREMMa w Gdyni

Francuska fregata Auvergne (D 654) typu FREMM manewruje w awanporcie portu Gdynia. Fot. Marcin Chała

8 listopada kilka minut po godzinie 09:00 przy nabrzeżu Portu Wojennego Gdynia w basenie X, zacumowała francuska fregata Auvergne (D 654) typu FREMM (Frégate Européenne Multi-Mission).

Auvergne jest piątą z kolei fregatą zbudowaną w odmianie zoptymalizowanej do zwalczania okrętów podwodnych (FR-ASW). Jest też drugim francuskim FREMM’em, który odwiedził gdyński port. Pierwszy był prototypowy Aquitaine (D 650), który przebywał z kurtuazyjną wizytą w Gdyni w dniach 13-15 marca bieżącego roku (https://zbiam.pl/pierwsza-wizyta-francuskiego-fremma-w-polsce). Także tym razem wizyta ma dwojaki charakter - z jednej strony kurtuazyjny, połączony z wizytami w podległych 3.Flotylli Okrętów jednostkach (m.in. Morskiej Jednostce Rakietowej) a także z koniecznością odtworzenia gotowości bojowej okrętu oraz krótkotrwałym odpoczynkiem załogi.

Auvergne  należy do liczącej osiem jednostek serii zaprojektowanej i zbudowanej w ramach francusko-włoskiego programu FREMM. Oryginalny francuski plan zakładał pozyskanie w ramach tego programu aż 17 okrętów, które miały zastąpić dziewięć awiz typu D'Estienne d'Orves (A 69, obecnie w służbie Marine nationale znajduje się pięć okrętów tego typu), trzech fregat typu Tourville (w służbie w latach 1974 – 2013) oraz sześciu niszczycieli typu Georges Leygues (w służbie w latach 1974 – 2022). W 2008 roku plany zostały zweryfikowane i liczba okrętów została zredukowana do 11 jednostek, z których dziewięć miało zostać zbudowanych w odmianie przeznaczonej do zwalczania okrętów podwodnych a pozostałe dwa w wersji dedykowanej zwalczaniu środków napadu powietrznego. W 2013 roku po raz kolejny zmniejszono liczbę jednostek - tym razem do ośmiu (liczba ta przez jakiś czas ponownie się wahała ale powróciła i ostatecznie pozostała na tej wartości). Warto wspomnieć, że jeden z okrętów zbudowanych dla Marine nationale został odsprzedany Egiptowi (Tahya Misr FFG 1001 eks- Normandie).

Śmigłowiec pokładowy NH90 NFH Caïman na lądowisku fregaty Auvergne (D 654), podczas wejścia do gdyńskiego portu. Warto zwrócić uwagę na nazwę jednostki pomalowaną w kolorze burty. Fot. Marcin Chała

Stępkę przyszłej Auvergne  położono w sierpniu 2012 roku, wodowanie miało miejsce 2 września 2015 roku a do służby okręt przyjęto 14 lutego 2018 roku. Bazą macierzystą tej jednostki (podobnie jak trzech innych bliźniaczych jednostek, w tym m.in. prototypowej Aquitaine (D 650), jest Brest (Arsenal de Brest). Fregaty typu FREMM we francuskiej odmianie legitymują się wypornością pełną 6278 ton przy wymiarach 142,2 x 19,8 x 4,9 m. Skonfigurowany w układzie CODLOG układ napędowy składa się z czterech silników wysokoprężnych MTU 16V4000 sprzęgniętych z agregatami prądotwórczymi (DA), dwóch silników elektrycznych Jeumont o mocy łącznej 2,2 MW(MEP), oraz pojedynczej turbiny gazowej Fiat-Avio LM 2500+ o mocy 32 MW. W celu zwiększenia odporności okrętu na uszkodzenia, silniki wysokoprężne rozdzielono pomiędzy dwa pomieszczenia znajdujące się w znacznej odległości od siebie (dziobowa para znajduje się zaraz za wyrzutniami VLS). Do prędkości 16 węzłów okręt napędzany jest przez silniki elektryczne, zasilane agregatami DA (przy prędkości 10 węzłów pracują dwa DA i spalanie wynosi wówczas zaledwie 400 kg/h), w przypadku konieczności uzyskania prędkości szczytowej zasprzęglana jest turbina gazowa (przy pełnej prędkości spala 5,6 tony na godzinę pracy). Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 27 węzłów.

Uzbrojenie artyleryjskie składa się z pojedynczej 76 mm/62 armaty Leonardo SR oraz dwóch 20 mm zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych (RWS) Nexter Narwhal. Na pokładzie dziobowym zainstalowane są natomiast wyrzutnie VLS z których 16 należy do tzw. krótkiej odmiany A43, przeznaczonych dla pocisków MBDA Aster 15 przeznaczonych do zwalczania środków napadu powietrznego. Kolejna szesnastka to wyrzutnie typu A70 przeznaczone do wystrzeliwania pocisków manewrujących typu MBDA MdCN. Zwalczanie okrętów nawodnych (a także w ograniczonym stopniu także celów lądowych) możliwe jest z wykorzystaniem kierowanych pocisków przeciwokrętowych (kpp) typu MBDA Exocet MM40 Block 3 lub 3C, których osiem kontenerów transportowo-startowych umieszczono we wnęce przed masztem głównym (podczas wizyty w Gdyni Auvergne  posiadał sześć kontenerów). Zwalczanie okrętów podwodnych w bezpośredniej bliskości realizowane może być z wykorzystaniem torped lekkich MU 90 wystrzeliwanych z dwóch podwójnych wyrzutni B515 kal. 324 mm. W odróżnieniu od włoskiej odmiany, francuskie okręty posiadają tylko jeden hangar w którym bazuje śmigłowiec typu NH90 NFH Caïman. Głównym systemem radiolokacyjnym zapewniającym obserwację sytuacji panującej wokół okrętu jest trójwspółrzędny, pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz), radar Thales Herakles (wchodząc do Gdyni Aquitaine miała uruchomiony tenże radar). Działaniem wszystkich systemów zarządza system dowodzenia Naval Group (wcześniej DCNS) SETIS.

Auvergne, podobnie jak inne okręty Marine nationale nie posiada naniesionego na burtę (ani żaden inny element nadbudówki) numeru burtowego, także znajdująca się na rufie tabliczka z nazwą okrętu pomalowana jest na kolor kadłuba. Dzięki tym zabiegom dokładna identyfikacja okrętu jest bardzo utrudniona.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc