4 listopada w należącej do chińskiego konglomeratu stoczniowego CSSC (China State Shipbuilding Corporation) stoczni Huangpu Wenchong Shipbuilding Co. Ltd. w Kantonie zwodowano fregatę rakietową typu 054B (Brawo).
Jest to już druga fregata należąca do mocno zmodyfikowanego podtypu „brawo”, jaką zwodowano w przeciągu ostatniego kwartału, a która budowana jest dla marynarki wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (Zhōngguó Rénmín Jiěfàngjūn Hǎijūn). Prototypową jednostkę tej rodziny zwodowano bowiem 26 sierpnia w stoczni Hudong–Zhonghua Shipbuilding w Szanghaju (W Szanghaju zwodowano pierwszą fregatę nowego pokolenia/ZBiAM.pl). Najważniejszą zmianą w porównaniu do jednostek typoszeregu „alfa” jest znacznie lepiej dopracowana architektura okrętu pod kątem dalszej redukcji skutecznego pola odbicia radiolokacyjnego (spo). Stąd też po raz pierwszy w chińskim budownictwie okrętowym zdecydowano się na tak nietypowe rozwiązanie jak m.in. zamykana kluza kotwiczna (takiego rozwiązania nie ma nawet na najbardziej zaawansowanych chińskich niszczycielach typu 055). Inną dostrzegalną różnicą jest zastąpienie trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej typu H/LJQ-382 instalowaną na „alfach”(chińskiej kopi rosyjskich radarów z rodziny Friegat) nową konstrukcją o charakterystycznym, składającym się z dwóch zblokowanych plecami do siebie anten ścianowych, zespole antenowym.
Bliższa analiza dostępnych zdjęć pozwala zauważyć skrupulatność chińskich inżynierów w kwestii redukcji spo, którzy zdecydowali się na odpowiednie ukształtowanie bocznych części wspomnianego zespołu antenowego, nadając im kształt diamentu. Radar ten pracuje najprawdopodobniej w paśmie E/F (2-4 GHz).
Nie mniejszą ciekawostką jest rozwiązanie rufowego, zdecydowanie mniejszego masztu. Otóż w jego górnej części znajduje się dodatkowa, pracująca w paśmie I (8-10 GHz), stacja radiolokacyjna, która nakryta jest, wykonaną z materiału radioprzeźroczystego, obudową o kształcie ściętego stożka (na zdjęciach jednostki budowanej w Kantonie obudowy jeszcze nie ma a antena radaru zakryta jest pokrowcem). Na jej szczycie zainstalowany będzie docelowo maszt mieszczący anteny różnych systemów w tym m.in. wykorzystywanych do wykrywania i namierzania sygnałów radiowych jak i radiolokacyjnych a także radiolatarnię TACAN. Jego konstrukcja przypomina nieco oferowany przez niemiecki koncern Rohde & Schwarz system Kora.
Nowe jednostki ze swoimi poprzednikami dzielą głównie oznaczenie projektu, legitymując się bowiem wypornością pełną 6000 ton są większe od nich aż o 32,5% (wyporność pełna fregat typu 054A wynosi 4053 tony). Wymiary kadłuba wynoszą z kolei 147 x 18 m co oznacza wzrost odpowiednio o 12,9 i 2 m w porównaniu do 054A (134,1 x 16 m). Biorąc pod uwagę wielkość oraz liczbę czerpni powietrza, które doskonale widać na udostępnionych zdjęciach, można z duża dozą prawdopodobieństwa założyć że Chińczycy nie zdecydowali się na rewolucję w układzie napędowym nowych jednostek, pozostawiając sprawdzony układ CODAD z czterema silnikami wysokoprężnymi. Są to najprawdopodobniej silniki typu CS16V27 o mocy po 7180 kW każdy, pracujące na dwa wały napędowe. Zakładana prędkość maksymalna ma być nie mniejsza niż 26 węzłów.
Podstawowym systemem artyleryjskim jest zainstalowana na pokładzie dziobowym 100 mm armata H/PJ-87. Zwalczanie środków napadu powietrznego w bezpośrednie bliskości okrętu realizowane może być z wykorzystaniem m.in. artyleryjskiego, 11 lufowego, systemu obrony bezpośredniej H/PJ-11 (Type 1130) kal. 30 mm oraz rakietowego systemu HQ-10 (którego pojemnikowa, 24-prowadnicowa, wyrzutnia zainstalowana została na dachu hangaru). Dodatkowo przed nadbudówką zainstalowana została bateria 32 wyrzutni pionowych typu H/AKJ-16 (8x4) dla pocisków przeciwlotniczych systemu HQ-16 oraz rakietotorped YU-8. W przypadku konieczności zwalczania okrętów podwodnych w bezpośredniej bliskości platformy wykorzystane mogą być wyrzutnie torped lekkich, najprawdopodobniej Typu 7424 kal. 324 mm dla torped YU-7 (ukryte za pokrywami o charakterystycznym kształcie w bryle hangaru). Sporo wolnego miejsca pomiędzy masztem głównym a rufowym sugeruje, że zainstalowane tam zostaną kontenery transportowo-startowe dla najprawdopodobniej supersonicznych, kierowanych pocisków przeciwokrętowych (kpp) typu YJ-12A. Śmigłowcem pokładowym będzie z kolei jeden z najnowszych chińskich wiropłatów należących do typu Z-20F.
Okręty otrzymały (lub otrzymają w najbliższym czasie) system hydrolokacyjny składający się z sonaru kadłubowego oraz holowanego. W tym ostatnim przypadku, biorąc pod uwagę wielkość „okna” w pawęży rufowej, będzie to system tożsamy z tym instalowanym na poprzednikach (trzeciej i czwartej transzy) tj. H/SJG-311. Poza wielkością, nowe okręty charakteryzują się także zmienioną konfiguracją rozmieszczenia uzbrojenia obronnego. Zdecydowano się m.in.: przenieść artyleryjski system CIWS na spardek dziobowy (wcześniej dwa systemy typu H/PJ-12 instalowane były na burtach).
Na chwilę obecną ujawniono informację o czterech zamówionych okrętach, które należą do pierwszej transzy produkcyjnej. Zakładana jest budowa co najmniej 18 kolejnych. W proces ich budowy zaangażowane mają być oba wspomniane wcześniej zakłady wchodzące w skład CSSC. Obecnie dwie kolejne jednostki znajdują się w różnych fazach budowy – po jednej w Szanghaju i Kantonie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu