18 listopada wyholowano z suchego doku stoczni Naval Group w Tulonie szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym SNA Perle. Jednostka jest naprawiana po fatalnym pożarze z 2020 roku.
Przypomnijmy, szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym (sous-marin nucléaire d’attaque, SNA) Perle typu Rubis, został ciężko uszkodzony w wyniku pożaru 12 czerwca 2020 roku. Jednostka odbywała remont planowy (IPER) w Tulonie. Główne zniszczenia objęły część dziobową okrętu, szczególnie elementy kompozytowe kadłuba lekkiego, ale też deformacje mocnego, instalacji balastowej i innych w wyniku działania wysokiej temperatury.
Po analizie strat opracowano technologię naprawy Perle. Zdecydowano o wykorzystaniu podzespołów Saphira, pierwszego okrętu typu Rubis wycofanego z kampanii we francuskiej flocie (było to w lipcu 2019 roku). Jednostka ta została odstawiona w stoczni w Cherbourgu w oczekiwaniu na utylizację. Stała się ona dawcą podzespołów kadłuba, które „przeszczepiono” do naprawianej Perle. W tym celu rozcięto oba kadłuby za kioskiem. Pięć miesięcy po rozpoczęciu prac, nieuszkodzona tylna część Perle została zmontowana z dziobową od Saphira.
Wykonanie takiej hybrydy dwóch podwodnych jest operacją innowacyjną. Kolejnymi jej etapami było: rozcięcie Perle i Spahira - odpowiednio w lutym i marcu 2021 roku, następnie rozsunięcie części i precyzyjne ustawienie połówek okrętów na transporterach na początku tego miesiąca. W dalszej kolejności zespawano kadłub mocny powstały z dwóch części, a potem przebudowano pokłady wewnętrzne w rejonie łączenia. Dotyczy to wielu kabli, odcinków armatury i połączeń.
Około 100 000 roboczogodzin prac inżynierskich było konieczne, aby zaktualizować obszar okrętu o długości około 1,4 m, dodany w miejscu styku połówek do pierwotnej konstrukcji, oraz miejsca łączenia przewodów i rur biegnących od dzioba do rufy. Istotne prace związane z rozplanowaniem obszaru skrzyżowania zostały wykonane przy użyciu cyfrowego modelowania 3D. Stworzono komputerowe odwzorowanie nowego obszaru w miejscu łączenia, w którym zdefiniowano trasy torów kablowych, armatury, miejsca montażu podpór itp. Ten model trójwymiarowy pozwolił również elektrykom i monterom rur przećwiczyć swoje zadania w wirtualnej rzeczywistości przed rzeczywistym wykonywaniem czynności na pokładzie.
Po naprawie SNA Perle będzie stacjonować w bazie morskiej w Tulonie. Jego przywrócenie do służby jest konieczne w związku z terminarzem wprowadzania do linii ich następców - SNA nowego typu Suffren (Barracuda). Decyzję o reanimacji pechowej jednostki minister sił zbrojnych Florence Parly podjęła 22 października 2020 roku. Po tym zakontraktowano transport okrętu statkiem z Tulonu nad Morzem Śródziemnym do Cherbourga nad kanałem La Manche. Perle wydokowano na początku stycznia 2021 roku z użyciem podnośnika, po czym rozpoczęto rozcalanie jednostki od cięcia pokładów, grodzi, kabli, rur itp. Palenie poszycia kadłuba mocnego było ostatnią częścią przygotowań do oddzielenia zniszczonej części dziobowej od rufy.
SNA Perle (S 606) jest ostatnim z sześciu okrętów podwodnych typu Rubis, rozpoczął on czynną służbę 7 lipca 1993 roku. Po remoncie jest o 1,4 m dłuższy (do tej pory mierzył 73,6 m), a dodatkowa objętość powstała po wspawaniu sekcji na śródokręciu została wykorzystana do integracji nowej instalacji elektrycznej oraz zapewnienia dwóch nowych miejsc dla załogi. Okręty typu Rubis będą stopniowo zastępowane przez Barracudy. Pierwszy z serii SNA Suffren, osiągnął gotowość operacyjną pół roku temu. Kontynuowana jest ich budowa pięciu kolejnych w tej samej stoczni w Cherbourgu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu